De meeste woningcorporaties nemen nog te weinig verantwoordelijkheid over problemen in hun huurwoningen, zo blijkt uit meldingen die Leefbaar Rotterdam krijgt. Begin dit jaar lanceerde Leefbaar het eigen Meldpunt Schimmel en Achterstallig onderhoud, om in kaart te brengen hoe groot de problemen in huurwoningen zijn en waar in de gemeente.
Meldpunt
Bij het meldpunt kwamen in korte tijd honderden meldingen binnen, inmiddels staat de teller op ruim 500 meldingen over problemen in huurwoningen. “In de meldingen is er een grote rode lijn: de meeste problemen waren in woningen van woningcorporaties én zij laten hun huurders met de problemen zitten. Klachten over schimmelproblemen of achterstallig onderhoud worden niet opgelost.”, zo legt Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin uit.
Ondanks de maandenlange aandacht in de media en stappen die de Rotterdamse gemeenteraad heeft gezet, zoals een APK voor huurwoningen, hebben veel woningcorporaties nog niet hun verantwoordelijkheid gepakt om de problemen in hun huurwoningen op te lossen. Leefbaar heeft eerder al allerlei misstanden aangekaart bij de wethouder en de gemeente heeft vervolgens ook woningcorporaties aangesproken over de gemelde problemen in huurwoningen.
Werkwijze woningcorporaties
Een veelgehoorde klacht van huurders is dat zij niet serieus worden genomen over de problemen in de huurwoning. Vanessa Bruin: “Er zijn woningcorporaties zoals Woonstad die hun verantwoordelijkheid pakken. Ze hebben hun werkwijze aangepast en komen bij schimmelmeldingen nu direct langs om te kijken. En bij de aanpak beloven zij ook de bron van de problemen aan te pakken. Wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar zij handelen nu tenminste. In tegenstellig tot sommige andere grote corporaties”.
Bij andere corporaties moet er eerst grote media-aandacht aan te pas komen, voor er actie wordt ondernomen. Vanessa vervolgt: “En daarbij maakt de woningcorporatie zich dan eerst druk over de media-aandacht, in plaats van zich te bekommeren over de huurder die in de shit zit. Wij zijn serieus ‘op de vingers getikt’ over de aandacht die wij vragen voor huurders met woningproblemen, ook de media is boos opgebeld door een woningcorporatie. De manier waarop politiek en media aandacht vragen voor casussen zou namelijk bijdragen aan de beeldvorming van woningcorporaties als niet betrouwbare partners. Dat is ons zwart op wit verweten. Een gratis tip: wie als een betrouwbare partner bekend wil staan, moet een betrouwbare partner zijn. Maak je druk om je huurders, niet om media-aandacht. Die aandacht kwam er alleen maar omdat huurders aan hun lot werden overgelaten, zoals een vrouw in Crooswijk die al tijden in een poepflat zat door een lekkende riolering”.
Aanpakken verhuurders
Als verhuurders zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen, moeten zij door de gemeente aangepakt worden. Dit doet de gemeente ook, alleen lijkt het er bij de gemeentelijke handhaving wel op dat private huurders meer worden aangepakt dan woningcorporaties. “Onze fractie verneemt steeds vaker dat er op een oneerlijke manier wordt gehandhaafd, waarbij private verhuurders vaak harder toegesproken en aangepakt worden dan woningbouwcorporaties. Dit lijkt Leefbaar Rotterdam onwenselijk, aangezien veel van de gevallen met achterstallig onderhoud toch wel degelijk vanuit woningcorporaties komen.”, aldus Leefbaar-raadslid Marcel Verhoef.
“Niet handhaven bij de wooncorporaties geeft hen juist vrij spel om zelf te bepalen wat ze doen in bepaalde situaties en veelal is de huurder daar de dupe van. We hoeven geen voorbeelden meer te noemen van achterstallig onderhoud om dit probleem duidelijk te maken. Leefbaar Rotterdam vindt dit verschil in handhaving uiteraard onacceptabel en wil deze signalen daarom graag nagaan bij het college. Het kan niet zo zijn dat een huurder van een woningcorporatie minder serieus genomen wordt dan een huurder uit de private sector.”, zo legt Marcel verder uit. Leefbaar Rotterdam heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouder.