Het is vandaag code rood. Niet alleen voor het weer, maar vooral voor onze stad. Code rood voor de lokale lasten van Rotterdammers, code rood voor de spaarrekening van de gemeente die geplunderd dreigt te worden, code rood voor de automobilist die straks nog langer in de file staat en diep in de buidel moet tasten voor een parkeerplek, en code rood voor onze ouderen, van wie het gratis OV wordt afgepakt.
Rotterdammers gaan zich blauw betalen!
Rotterdammers gaan de rekening van dit coalitieakkoord betalen. Inwoners worden geconfronteerd met fors hogere afvalstoffenheffingen. Daarnaast wordt onze spaarpot voor de toekomst geplunderd: ruim € 550 miljoen wordt uit de Eneco-middelen gehaald om de plannen van het college te financieren.
Ook automobilisten gaan het merken. Parkeren wordt steeds meer een melkkoe voor deze coalitie. Betaald parkeren wordt binnen de hele stad de norm en de parkeerinkomsten lopen de komende jaren fors op. Ondernemers worden eveneens hard geraakt. Door de verdere inzet op autoluwe gebieden en afsluitingen van het centrum vrezen veel ondernemers voor een dalende bereikbaarheid en minder omzet.
Tot slot betaalt ook de bezoeker mee. De toeristenbelasting, ooit een heilige koe voor de VVD, gaat omhoog, waardoor een bezoek aan Rotterdam duurder wordt. Dat is niet alleen vervelend voor toeristen, maar ook voor de ondernemers die afhankelijk zijn van bezoekers aan onze stad.
AZC’s schieten als paddenstoelen uit de grond en de voorrang voor statushouders blijft
De spreidingswet gaat volledig uitgevoerd worden. De asielboot uit de Merwehaven wordt ingeruild voor kleine landlocaties. Met inachtneming van de spreidingswet betekent dit dat er zo’n 15 tot 20 AZC’s verspreid over de stad zullen komen. Een andere verkiezingsbelofte van de VVD die wordt gebroken, is het met voorrang blijven huisvesten van statushouders. Ook de komende jaren gaan er ieder jaar weer vele honderden sociale huurwoningen naar statushouders in plaats van naar jonge Rotterdammers.
Het toppunt is de plotseling opgetuigde opvang voor mensen die illegaal in Nederland zijn. Waar het Leefbaar-college de afgelopen periode de illegalenopvang sloot, komt het nieuwe college met een opvang waar iedereen, met of zonder papieren, onvoorwaardelijk het gehele jaar door terechtkan. Een gigantische nachtopvang, nergens in Nederland eerder vertoond, waardoor deze een enorme aanzuigende werking zal hebben en waarvan de onvermijdelijke overlast overdag voelbaar zal zijn in het centrum of in andere delen van de stad.
Vertrouwen in de politie?
Op het gebied van veiligheid zijn we allereerst blij met de beloofde extra 80 boa’s. Verder valt vooral het ongekende wantrouwen richting de politie en de gemeentelijke handhavers op. Van de VVD en PRO moeten boa’s verplichte trainingen volgen tegen etnisch profileren voordat zij middelen mogen gebruiken om zich te verdedigen. Preventief fouilleren wordt met allerlei voorwaarden omgeven en gaat uit van geen enkel vertrouwen in de professionaliteit van de dienders.
Onze stad snakt naar een duidelijk veiligheidsbeleid met gerichte handhaving, zonder al deze onnodige controles. Leefbaar Rotterdam staat pal achter de politie en handhavers.
Ouderen achter de geraniums
Misschien nog wel de grootste schande is dat het gratis openbaar vervoer van onze ouderen na 20 jaar wordt afgepakt. Hoe verwacht dit college dat senioren actief onderdeel blijven van de samenleving als je tegelijkertijd de drempel om de deur uit te gaan verhoogt?
Voor veel ouderen is het OV geen luxe, maar een levenslijn. Het is de manier om familie te bezoeken, vrijwilligerswerk te doen, medische afspraken na te komen of simpelweg onder de mensen te blijven.
Juist in een stad die zegt te willen investeren in verbinding en participatie, is dit beleid niet alleen onbegrijpelijk, maar ook tegenstrijdig. Leefbaar Rotterdam vindt het dan ook onacceptabel dat ouderen worden geconfronteerd met hogere kosten, terwijl van hen verwacht wordt dat zij langer zelfstandig blijven, sociaal actief zijn en een bijdrage leveren aan de stad. Dit is de wereld op zijn kop! We gaan ons erop beraden hoe we dit bij de komende begroting alsnog kunnen tegenhouden.
Kortom: Leefbaar Rotterdam maakt zich grote zorgen over deze plannen voor Rotterdam. We zullen doen wat in ons vermogen ligt om de schade voor onze stad en onze inwoners te beperken en zullen u goed op de hoogte houden.