De Rotterdamse woningcorporaties doen te weinig om problemen in hun huurwoningen op te lossen, de huurders zijn hier de dupe van. Dit blijkt uit navraag van Leefbaar Rotterdam bij de melders die zich eerder bij het Leefbaar-meldpunt voor schimmel en achterstallig onderhoud hebben gemeld.

Groot probleem in Rotterdam

Leefbaar Rotterdam lanceerde begin vorig jaar het Meldpunt Schimmel en Achterstallig Onderhoud, naar aanleiding van signalen die de fractie ontving. Het doel van het meldpunt was om inzicht te krijgen in de grootte van het probleem, en of het in bepaalde gebieden van Rotterdam meer speelde dan in andere gebieden.

In een paar weken tijd kreeg Leefbaar honderden meldingen binnen. De teller staat nu op ruim 550 meldingen, die verspreid uit heel de gemeente komen. Van Charlois tot Delfshaven en van Nesselande tot Hoek van Holland: overal in de gemeente zijn er problemen met schimmel en achterstallig onderhoud in huurwoningen. Van de melders huurt 80,5% de woning van een woningcorporatie. “De oplossing van de woningproblemen ligt dus voor 80,5% in handen van de 11 woningcorporaties die in onze stad actief zijn.”, zo reageert Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin (Wonen).

In april 2024 behandelde de Rotterdamse gemeenteraad, op vraag van Leefbaar, het onderwerp in de raad. Hierbij werd onder andere het Leefbaar-plan voor een Woning-APK besproken, de gehele gemeenteraad stemde met dit idee in. De woonwethouder werkt op dit moment aan de afdoening van deze keuring. Vanwege de politieke aandacht en de grote media-aandacht, werd de druk op de woningcorporaties groter. Vanessa Bruin: “Je zou verwachten dat alle verhuurders dan wel de mouwen opstropen en huurders helpen, maar dat blijkt helaas anders te zijn. Sommige woningcorporaties kondigden acties aan, maar anderen bleven muisstil”.

Stand van zaken

Leefbaar heeft de afgelopen periode de melders gevraagd of de woningproblemen inmiddels zijn opgelost. “Helaas geeft meer dan driekwart van de melders, ruim 77%, aan dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. Voor deze mensen betekent dit dat ze nu een jaar extra in de problemen zitten. En dat terwijl zij al jarenlang wonen tussen de schimmel en achterstallig onderhoud. Ruim 21% heeft namelijk al meer dan 2 jaar problemen in de woning, maar de grote meerderheid (71%) zit zelfs al langer dan 3 jaar met de woningproblemen.”, zo licht Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin toe.

De rode lijn in de meldingen is dat er vaak sprake is van achterstallig onderhoud, waardoor schimmelproblemen ontstaan. Bijvoorbeeld door lekkages die niet worden verholpen. De woningproblemen zijn ook bij de verhuurders bekend, de huurders trekken daar namelijk ook veelvuldig aan de bel. “Wij hebben ook gevraagd hoe vaak zij al meldingen hebben gemaakt. Ondanks dat meer dan de helft van de mensen tot 20 keer contact op heeft genomen met de verhuurders, zijn zij nog steeds niet geholpen. Er is ook een grote groep die zelfs meer dan 30 keer heeft gebeld, gemaild, etc. En nog zijn de problemen niet opgelost…”, aldus Vanessa Bruin.

Open brief naar woningcorporaties

Leefbaar Rotterdam heeft deze week een open brief gestuurd aan de 11 woningcorporaties die in Rotterdam actief zijn, omdat 80,5% van alle meldingen over corporatiewoningen gaat. In de open brief vraagt Leefbaar opnieuw om actie, huurders moeten geholpen worden. Het is duidelijk dat te veel huurders niet worden geholpen, zelfs niet als de huurcommissie een huurverlaging heeft opgelegd vanwege aantoonbare problemen. Raadslid Vanessa Bruin: “Blijkbaar zijn de gemiste huurinkomsten minder hoog dan de reparatiekosten of worden nog steeds huurders en zelfs de Huurcommissie niet serieus genomen. Linksom of rechtsom: de gezondheid van de huurder is in het geding en woningcorporaties moeten hun verantwoordelijkheid pakken”.

Na alle aandacht vorig jaar, zijn er wel acties van woningcorporaties te zien. Vooral bij Woonstad zijn de resultaten zichtbaar. Waar zij vorig jaar veelvuldig werden genoemd in de meldingen, is dat nu fors gedaald. Zij hebben dan ook hun hele werkwijze omgegooid en zijn actief aan de slag gegaan om de woningproblemen te verhelpen.

Ook Havensteder is aan de slag gegaan, hiervan zijn ook de eerste resultaten zichtbaar. Hun aandeel in de meldingen is gedaald, maar is desondanks nog hoog te noemen. Van de onopgeloste woningproblemen, gaat 22,1% van deze meldingen over Havensteder. De meeste problemen gaan over woningen van Woonbron, dit is bijna een derde van alle onopgeloste meldingen (32,7%). “Er is nog heel veel werk aan de winkel, daarom dat wij een open brief hebben gestuurd. De meldingen over schimmel en achterstallig onderhoud komen uit heel de gemeente en alle woningcorporaties zijn genoemd. Er is echt actie nodig, nu zijn de huurders de dupe en dat kan écht niet. Iedere Rotterdammer verdient een fijn thuis.”, zo sluit Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin af.

Video