NPO Radio 1-programma EenVandaag bracht deze week samen met Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin een bezoek aan een Rotterdamse woning. In de woning is al jarenlang sprake van schimmel en achterstallig onderhoud, ondanks alle meldingen pakt de woningcorporatie de problemen onvoldoende aan.

Jarenlang ellende

Bewoonster José woont al 15 jaar in haar woning in Schiebroek, helaas de laatste jaren met een stuk minder woonplezier. Ze heeft namelijk al jarenlang last van problemen in haar woning. Ze trok al vaak aan de bel bij de woningcorporatie, maar die hielp te weinig.

Rond 2019 was er een flinke lekkage, waarna er in de woning ook veel verschillende soorten schimmel opkwamen. De woningcorporatie deed niets. Nadat José een brief stuurde aan de burgemeester, kwam de woningcorporatie toch in actie. Haar verzekering noemde de woning zelfs onbewoonbaar, zo erg was de situatie.

De woning is echter niet probleemloos gebleven. Al meer dan 3 jaar lekt er een rioolleiding in het plafond van haar badkamer, precies boven de douche. Vanwege lekkend rioolwater met ontlasting van de bovenburen, heeft zij al die tijd haar douche niet kunnen gebruiken. Daarnaast zijn er in de woning op meerdere plekken schimmelproblemen, waaronder in de kamer grensend aan de badkamer. Opnieuw is de woningcorporatie op de hoogte van alle problemen, maar wordt José te weinig geholpen.

Woningcorporaties laten huurders zitten

Helaas staat de situatie van José niet op zichzelf, het is een probleem die veel in Rotterdam voorkomt. Leefbaar Rotterdam opende vorig jaar het Meldpunt Schimmel en Achterstallig Onderhoud, om de Rotterdamse problemen in kaart te brengen.

In korte tijd stroomden honderden meldingen binnen. Van alle binnengekomen meldingen, ging 80,5% over huurwoningen van woningcorporaties. De meeste huurders hebben al meerdere jaren problemen in de woning en trokken ook veelvuldig aan de bel bij de verhuurder. Nu een jaar later, heeft Leefbaar aan de melders gevraagd of de problemen na alle aandacht in de politiek en media op is gelost, helaas bleek bij 77% van de melders de situatie nog steeds hetzelfde. Leefbaar heeft daarom deze week de Rotterdamse woningcorporaties een open brief gestuurd, de oplossing voor de problemen ligt voor 80,5% in hun handen.

Wat Leefbaar de woningcorporaties verwijt? “Het niet serieus nemen van deze meldingen, dat is het grootste verwijt wat wij richting de corporaties blijkt. Als blijkt dat bijna 80% nog niet opgelost is. En als blijkt dat mensen al meer dan drie jaar, net als José, bezig zijn met het melden, melden, melden. Dan neem je die bewoners niet serieus en daarmee de problemen niet.”, zo reageert Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin.

Radiofragment