De Rotterdamse haven heeft dinsdag 1 juli letterlijk de noodbel geluid, om 12.00 uur lieten bedrijven in de haven en door het hele land zich massaal horen. Ook Leefbaar-wethouder Robert Simons (Havens) en burgemeester Carola Schouten ondersteunden de actie, zij luidde voor het stadhuis een oude scheepsbel.

Het gaat niet goed met de Nederlandse industrie, waardoor de Rotterdamse haven klappen krijgt. Alleen dit jaar al hebben meerdere fabrieken aangekondigd te gaan sluiten en verliezen honderden mensen hun baan. Er zijn snel extra maatregelen nodig om de Rotterdamse haven te redden.

Ongelijk speelveld

Eén van de benodigde maatregelen is het schrappen van de CO2-heffing, hier is nu positief nieuws over. Een meerderheid in de Tweede Kamer is voorstander voor het afschaffen van de extra CO2-heffing voor de Nederlandse industrie. Hierover is onlangs een motie aangenomen. Met de extra belasting, die sinds 2021 van kracht is, hoopte het kabinet de komende jaren 224 miljoen euro op te halen. Leefbaar Rotterdam is blij met de recente ontwikkelingen in de Tweede Kamer. “Eindelijk is er een Kamermeerderheid voor de afschaffing van de CO2-belasting. Deze extra belasting is er alleen in Nederland en zorgt internationaal voor een ongelijk speelveld. Dat heeft er al voor gezorgd dat alleen dit jaar al meerdere fabriekssluitingen zijn aangekondigd en er honderden banen verloren zijn gegaan.”, zo reageert Leefbaar-raadslid Sebastiaan Bonte (Haven).

Begin dit jaar uitte Leefbaar Rotterdam al haar zorgen over de toekomst van de Rotterdamse haven. Sebastiaan Bonte: “Het verlies van industrie is niet alleen voor onze stad en havendorpen vreselijk, maar voor de hele Nederlandse economie. Fabrieken sluiten hier de deuren, banen gaan verloren, dienstverleners en leveranciers krijgen ook klappen. De bedrijven verplaatsen hun productie naar buurlanden. Niet gek als elektriciteit hier bijvoorbeeld minstens 2 keer duurder is dan in Duitsland en zelfs 3 keer duurder dan in Frankrijk. Om nog maar te zwijgen over de veel te strenge stikstofregels in Nederland”.

Leefbaar Rotterdam is een groot voorstander van een internationaal gelijk speelveld, anders vertrekken industrie én werkgelegenheid naar het buitenland. Het is daarom belangrijk dat de extra CO2-heffing definitief en volledig wordt afgeschaft, de energiekosten voor de industrie worden verlaagd in lijn met Europa en dat stikstofregels voor duurzame investeringen worden versoepeld. Dit is nodig voor het behoud van de industrie én onze havenbanen in Rotterdam.

Brandbrief voor maatregelen

De zorgen leven ook bij het Rotterdamse stadsbestuur. Leefbaar-wethouder Robert Simons (Haven) stuurde in februari samen met gedeputeerde Arne Weverling (Transitie Haven en Industrie) van de Provincie Zuid-Holland een brandbrief naar het kabinet. In de brief vroegen zij om snelle maatregelen om de toekomst van de industrie in Nederland, met name de Rotterdamse industriecluster, te beschermen.

In maart pleitte Leefbaar-raadslid Sebastiaan Bonte in zijn opiniestuk in De Telegraaf ook voor verschillende maatregelen. Niet alleen moeten de belemmerende regels geschrapt worden, ook moet juist de rode loper uitgerold worden voor bedrijven die willen verduurzamen. “Maar van het gas afgaan doen fabrieken natuurlijk niet als de elektriciteitskosten hier ontzettend hoog zijn. Probleem is dat de industrie nu voor miljarden aan investeringen voor verduurzaming uitstelt.”, aldus Sebastiaan Bonte.

Maatregelen vanuit landelijke politiek

De bal ligt bij de landelijke politiek, zij kunnen de belachelijke regels schrappen en maatregelen nemen om de industrie te redden. In april kondigde het kabinet een aantal steunmaatregelen aan, waaronder een subsidie voor de verlichting van hoge energiekosten en het schrappen van de plastic-heffing. Nu volgt ook het schrappen van de CO2-heffing, een belasting die alleen Nederland had.

“Dit zijn stappen in de goede richting, maar er is veel meer nodig. Kom met een visie en consistent beleid. Neem structurele maatregelen om de industrie te helpen, om te zorgen dat zij juist gaan investeren om te verduurzamen. Het behoud van onze industrie en werkgelegenheid is de hoogste prioriteit. Als je de industrie wegjaagt, dan haal je misschien wel je klimaatdoelen op de korte termijn, maar is er grote schade aan de Nederlandse economie en gaan er nog duizenden banen verloren. De industrie heb je nodig om de energie- en grondstoffentransitie te realiseren in Rotterdam. Geef nieuwe ondernemingen in schone technologie, start-ups en scale -ups, een kans in het sterk economisch ecosysteem van Rotterdam, waar de industrie een centrale plaats inneemt. Het is een kapitaal- en kennisintensief netwerk van bedrijven in de energie, chemie en logistiek, dienstverleners, toeleveranciers, overheden, koepelorganisaties, het havenbedrijf, universiteiten, kennisinstituten, vakbonden en ondernemingsraden en een goed opgeleide internationaal georiënteerde beroepsbevolking. Dit netwerk is in decennia opgebouwd en dat moeten we koesteren voor ons toekomstig verdienvermogen. Dus weg met die extra belastingen en stikstofregels.”, zo sluit Leefbaar-raadslid Sebastiaan Bonte af.

Video

Leefbaar-wethouder Robert Simons (Havens) en burgemeester Carola Schouten hebben dinsdag 1 juli ook de noodbel geluid voor de Rotterdamse haven.