Joey de Waard is raadslid en vice-fractievoorzitter voor Leefbaar Rotterdam. Als Hoekenees heeft hij natuurlijk de Kleine Kernen in zijn portefeuille. Tevens gaat hij binnen Leefbaar over de portefeuille Mobiliteit, ditmaal schrijft hij in zijn column over het snijvlak tussen beiden: mobiliteit in Hoek van Holland.
Een vierseizoenenbadplaats met racecircuit, dat wordt Hoek van Holland absoluut niet. De verkeershufters die de Hoekse wegen als circuit gebruiken hebben duidelijk de afslag naar Zandvoort gemist. In de Hoek houden we van golven, maar niet van Golfjes die te hard rondscheuren. Veelal met jonge bestuurders die dan halverwege de straat hun raam even open doen, een ‘deal’ maken, en dan weer verder racen.
Iedere Hoekenees kan zo wegen opsommen waar snelheidsduivels volop hun slag slaan. Vooral de Dirk van de Burgweg, Prins Hendrikstraat, Badweg, Strandweg, Mercatorweg, Cordesstraat, Hardwichweg en de Hoekse Baan staan hoog op de klachtenlijstjes. En het gaat niet alleen om te snel rijden, maar ook om geluidsoverlast. Want de verkapte raceauto’s en racemotoren zijn uiteraard ook voorzien van een andere uitlaat, zodat je ze extra hard hoort optrekken. Geinig wellicht voor de eigenaar van het voertuig die hiermee compensatiegedrag kan vertonen, maar licht uitgedrukt ‘heel vervelend’ voor omwonenden. En als zoiets nu een keertje per week voor zou komen, zou je ons zeurpieten kunnen noemen. Maar dit gebeurt te vaak en is echt een hinderlijk probleem in ons dorp.
Overigens zijn wij niet de enige met dit probleem. Bij Leefbaar Rotterdam hou ik mij naast Kleine Kernen onder andere bezig met Mobiliteit. In het centrum van de stad ligt de Maasboulevard, wat meer de Raceboulevard is geworden. Het is voor herriemakers en snelheidsduivels een zelfuitgeroepen walhalla geworden. Opgepimpte auto’s scheuren rond, maken herrie en als er niet rond wordt gereden hangen de automobilisten wel samen en maken zo alsnog herrie voor omwonenden. Om nog maar te zwijgen over het opvallende feit dat er hele jonge bestuurders in dure auto’s rijden. Dure (race)auto’s die ik op die leeftijd echt nooit kon kopen. Tijdens politiecontroles zijn onlangs nog snelheidsduivels betrapt met snelheden van 108 en 111 kilometer per uur, waar 50 de maximumsnelheid is. Bij de Maasboulevard pleitten we voor keiharde maatregelen. Daarnaast moeten we zorgen dat de situatie in Hoek van Holland ook keihard wordt aangepakt, zodat het hier niet erger wordt. Want die snelheidsmaniakken gaan natuurlijk een andere raceplek zoeken, dat mag absoluut niet elders binnen de gemeentegrenzen worden.
Onze gemeenteraadsfractie heeft al meermaals toenmalig verkeerswethouder Karremans (VVD) aan zijn jasje getrokken. Hierbij hebben we ook benadrukt dat het aanpakken van verkeesaso’s aan de randen van de stad en in de kleine kernen minstens zo belangrijk is als het aanpakken van deze in het centrum. Het nieuwe Kabinet heeft ook zo zijn effect gehad op het gemeentebestuur. Niet alleen mijn collega, vriendin en Leefbaar-fractievoorzitter Ingrid Coenradie werd Staatssecretaris voor Justitie en Veiligheid, ook verkeerswethouder Karremans is vertrokken naar Den Haag. Hij is nu Staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport. De nieuwe Rotterdamse verkeerswethouder is Pascal Lansink-Bastemeijer (VVD), die eerder VVD-raadslid was. Vanuit de raad heeft hij de verkeersproblemen in de gemeente wel meegekregen, maar als wethouder is het grote dossier natuurlijk nog helemaal nieuw. Tijd om hem flink aan het werk te zetten, zodat er snel verdere acties volgen.
De verkeersproblemen zijn goed onder zijn aandacht gebracht, zowel in debatten als met schriftelijke vragen. Ik heb namelijk schriftelijke vragen gesteld over de Verkeersaso Aanpak in de kleine kernen. In ons dorp, en ook in andere dorpen, heerst het gevoel dat misdragende weggebruikers te weinig aangepakt worden. Wij willen een hardere en effectievere aanpak. Weg met de verkeersoverlast!