De verstoorde huizenmarkt houdt ongezonde huurwoningen in stand, ook in Rotterdam. Uit het vorig jaar gelanceerde Leefbaar-meldpunt Schimmel en Achterstallig Onderhoud bleek al dat er in onze stad grote problemen zijn met schimmel en achterstallig onderhoud in huurwoningen. Door de inmiddels ruim 600 meldingen kwam er, veelal verborgen, leed naar voren. Na de grote media-aandacht en politieke behandeling werd er zelfs gesproken over een ‘heuse schimmelcrisis’.
Veel vraag, weinig aanbod
De vraag naar (sociale) huurwoningen is veel hoger dan het aanbod. “Verhuurders vinden met veel gemak een huurder, maar een huurder vindt nog steeds te vaak geen woning én is daarmee aan de leeuwen overgeleverd. Hierover heb ik goede vragen gehoord in de urendurende commissievergadering. En dat brengt mij tot dus tot die beperkte keuze, de stress, de angst die daarmee komt.”, aldus Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin (Wonen).
“Vorig jaar hebben we de insprekers gehoord. Ernstige situaties met achterstallig onderhoud én schimmels. Want door die beperkte keuze in woningen, is ook een lekkend dak met schimmel een dak boven je hoofd. Recent had ik zo’n zaak; moeder en kind ziek van een te vochtige woning. Oplossing verhuurder: Huurder moet verhuizen en dan sluiten we die te vochtige kamer af van de woning. ‘We ontrekken die ruimte aan de woning’ las ik in mijn mail. Met andere woorden: het vochtprobleem lossen we niet op. We verstoppen het. Reactie van de huurder: ‘ik ga niet weg, ik blijf dan wel’. Gevolg: moeder en kind blijven ziek en zullen alleen maar zieker worden met gevolgen voor hun gezondheid en leven.”, zo vervolgt Vanessa Bruin. Uit het Leefbaar-meldpunt bleek dat 80% van de meldingen ging over huurwoningen van woningcorporaties.
Woningcorporaties moeten actie ondernemen
Terwijl 80% van de meldingen ging over huurwoningen van woningcorporaties, bleef het bij veel woningcorporaties stil. Ondanks alle grote aandacht in de media en politiek, vonden de meeste woningcorparaties nog steeds dat probleem lag bij huurders die te weinig ventileerden. Voor de lekkages die de schimmelproblemen veroorzaken wordt weggekeken. Slechts enkele woningcorporaties namen de problemen wel serieus en gingen aan de slag met oplossingen.
“Het probleem zat en zit bij de woningcorporaties, die jarenlang nauwelijks actie hebben ondernomen. Nog steeds moeten raadsleden ingrijpen om bewoners uit ongezonde woningen te krijgen of om basaal onderhoud af te dwingen.”, aldus Vanessa Bruin. Leefbaar Rotterdam deed onderzoek onder alle melders bij ons meldpunt, daaruit bleek dat -een jaar na het openen van het meldpunt- 77% van de meldingen nog niet volledig is opgelost. De 11 woningcorporaties die in Rotterdam actief zijn hebben daarom van Leefbaar een open brief ontvangen met hierin de bevindingen en de duidelijke oproep: Kom in actie!
Leefbaar blijft in de gemeenteraad benadrukken dat de gemeente woningcorporaties scherp in de gaten moet houden. “Zij laten in veel gevallen nog steeds na om adequaat op te treden, terwijl de gezondheidsrisico’s overduidelijk zijn. Zolang de gemeente het narratief van de corporaties blijft volgen, dat het dus vooral aan bewoners ligt, verandert er weinig.”, zo sluit Leefbaar-raadslid Vanessa Bruin af.