Er gaat na de opening van de Blankenburgverbinding toch een buslijn door de tunnel rijden. Afgelopen november gaf vervoerder EBS aan graag door de tunnel te willen rijden, maar dit vanwege de hoogoplopende tolkosten niet te kunnen. Rijkswaterstaat wilde de bussen niet tolvrij door de tunnel laten gaan. Leefbaar Rotterdam stelde schriftelijke vragen en vroeg de verantwoordelijk wethouder zich in te zetten om EBS toch door de tunnel te kunnen laten rijden.
De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, het samenwerkingsverband van gemeenten die ook opdrachtgever is voor het openbaar vervoer in de regio, trekt de portemonnee. De tolkosten worden in 2025 door de MRDH gedragen, voor de jaren hierna wordt gekeken naar het Rijk.
“Wij zijn erg blij dat met de opening van de Blankenburgtunnel Rozenburg niet alleen een snelwegverbinding krijgt met Vlaardingen en Schiedam, maar ook een snelle OV-verbinding. Leefbaar vindt de bereikbaarheid van Rozenburg erg belangrijk en blijft hier zich voor inzetten. Ook na 2025 moet de bus door de tunnel blijven rijden. Het blijft belachelijk dat men vanaf het centrum van Rotterdam eerder in Antwerpen staat dan in Rozenburg.”, zo reageert Leefbaar-raadslid Joey de Waard (Kleine Kernen & Mobiliteit).