De bereikbaarheid van Rozenburg staat al tijden onder druk, de problemen met de veerverbinding van en naar Maassluis hebben de situatie niet verbeterd. De komst van de Maasdeltatunnel, beter bekend als de Blankenburgverbinding, moet voor weggebruikers de bereikbaarheid verbeteren.
Vervoersbedrijf EBS wil het openbaar vervoersnetwerk uitbreiden, waar Rozenburg van profiteert. “De vervoerder wil twee extra buslijnen realiseren. Buslijn 105 tussen Rozenburg en Schiedam en lijn 102 tussen Brielle en Schiedam. Deze bussen moeten door de Blankenburgverbinding gaan rijden, wat reizigers ruim 20 minuten reistijd naar de overkant scheelt.”, zo legt raadslid Bart van Drunen uit. Het is de bedoeling dat ze buslijnen tweemaal per uur gaan rijden.
EBS loopt echter bij voorbaat al tegen een hoge kostenpost aan. “Met tweemaal per uur rijden, zouden de tolkosten voor EBS oplopen tot 400.000 euro per jaar. Rijkswaterstaat weigert om de vervoerder tegemoet te komen. Tolvrij door de tunnel is niet mogelijk, waardoor EBS de businesscase niet rond krijgt.”, aldus Van Drunen.
Leefbaar Rotterdam heeft zich altijd ingezet voor de bereikbaarheid van Rozenburg. Het blijft belachelijk dat men vanaf het centrum van Rotterdam eerder in Antwerpen staat dan in Rozenburg. Leefbaar Rotterdam keek dan ook net als veel Rozenburgers uit naar de oplevering van de Blankenburgtunnel, met gedegen OV-verbinding en deelt hun angst. Leefbaar Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders en hoopt dat Mobiliteitswethouder Karremans zich in wil zetten om EBS in de toekomst toch door de Blankenburgverbinding te laten rijden, bijvoorbeeld met een gunstig abonnementstarief.