De onveiligheid in het Rotterdamse openbaar vervoer is al jarenlang een groot probleem. Met Leefbaar Rotterdam in het Stadsbestuur investeert de gemeente daarom fors om de veiligheid in het OV te verbeteren. De genomen maatregelen, waaronder het uitbreiden van toezicht en handhaving in en rond de metro in de avonduren, zijn een uitstekende stap. Maar er is meer nodig. Want ondanks de inzet van de gemeente zijn er de afgelopen periode opnieuw meerdere ernstige incidenten geweest. Leefbaar Rotterdam werkt daarom aan een actieplan om het OV veiliger te maken en overlast hard aan te pakken. We vragen Rotterdammers om met ons mee te denken en hun ervaringen te delen!

Incidenten in OV

Begin oktober was het raak met een steekpartij bij metrostation Coolhaven, waarbij twee gewonden vielen. Eerder dit jaar vonden er op één zondag ook al drie wapengerelateerde geweldsincidenten plaats in Hoek van Holland, een tram op de 1e Middellandstraat en op metrostation Marconiplein. Als klap op de vuurpijl kreeg een conductrice op tramlijn 23 een gebroken kaak geslagen door een zwartrijder. Ook mijden nog altijd te veel mensen het OV omdat ze zich, met name ‘s avonds, onveilig voelen in metro, tram, haltes en stations.

“Met name in de avonduren slaat het veiligheidsbeeld in het OV voor veel Rotterdammers om. Van een drukke en dynamische voorziening die hardwerkende Rotterdammers van werk naar huis brengt, naar een verzamelplek voor groepen die zich misdragen en intimiderend gedrag vertonen tegen bijvoorbeeld vrouwen. Ook de stations zijn nog te vaak het domein van asocialen, junks, dealers, bedelaars, dronkenlappen en notoire overlastgevers. Ook personeel wordt bespuugd, bedreigd en soms zelfs aangevallen. Deze praktijken zijn onaanvaardbaar en moeten keihard worden aangepakt.”, aldus Leefbaar-raadslid Joey de Waard (Mobiliteit & OV).

Maatregelen voor veiliger OV

Veiligheid in het openbaar vervoer is een topprioriteit voor Leefbaar Rotterdam. “Rotterdammers moeten veilig met het OV kunnen reizen, van ’s ochtends tot in de late avond. Leefbaar maakt zich sinds de start al hard voor een veiliger OV. Er zijn grote stappen gezet. Toen Leefbaar in 2022 opnieuw in het Stadsbestuur kwam, hebben we in het coalitieakkoord direct de door GroenLinks en PvdA ingezette bezuiniging op OV-surveillanten teruggedraaid. Ook is er bij de begroting 2024 dankzij Leefbaar de komende jaren extra geld vrijgemaakt voor inzet van OV-BOA’s in de avonduren en weekenden.”, zo laat Leefbaar-fractievoorzitter Simon Ceulemans (Veiligheid) weten. “Maar we zijn er nog niet. En daarom lanceert Leefbaar Rotterdam binnenkort een actieplan met stevige maatregelen om de onveiligheid in en rond verder terug te dringen. Want niet de normale nette Rotterdammer, maar het uitschot moet het OV gaan mijden!”

Veiligheidsbeleving

Leefbaar Rotterdam vraagt Rotterdammers om mee te denken en hun ervaringen te delen. “Wij horen graag van de Rotterdammers wat zij als ‘hotspots’ ervaren. Welke lijnen of stations moeten met prioriteit worden opgepakt? Welke ervaringen hebben Rotterdammers zelf met onveilige situaties in het OV? En welke ideeën hebben ze om deze aan te pakken? Daarom hebben wij een onderzoek opgezet, om direct de ervaring van de Rotterdammer te horen.”, aldus Joey de Waard. “De reacties en suggesties van de Rotterdammers nemen wij mee in ons actieplan. Een plan voor en door Rotterdammers waarin rigoureuze maatregelen niet geschuwd worden. Want een veilig openbaar vervoer, daar heeft u gewoon recht op!”