In 2023 werd eindelijk het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand werd geopend. Diezelfde zomer vonden al vele reizigers hun weg naar onder andere het Hoekse strand. Met dit metrostation werd Hoek van Holland niet alleen de leukste en gezelligste, maar ook de best bereikbare badplaats van de regio.
Per spoor naar Hoek van Holland
In 1893 al werd het treinstation Hoek van Holland Haven geopend, met voornaamste reden reizigers richting de veerverbinding naar Engeland te brengen. Het station was ook populair onder badgasten, maar strandgangers moesten vanaf de trein -en later metro- eerst nog een klein halfuur lopen voordat zij hun badhanddoek konden uitrollen. Ter vergelijking: Rotterdammers staan inmiddels met alleen een halfuur in de metro pal op het strand.
Om een lang verhaal kort te maken, de bereikbaarheid van en naar Hoek van Holland is er enorm op vooruitgegaan met de komst van het nieuwe metrostation. Dat is natuurlijk niet alleen goed voor de bereikbaarheid, maar ook voor de bedrijvigheid in de Hoek. Alleen in de zomer van 2023 schoten de reizigersaantallen al ruim boven de 100.000 uit. Maar wat Leefbaar raadslid Joey de Waard betreft, stopt het investeren in de bereikbaarheid van Hoek van Holland hier niet.
Een nieuwe metroverbinding door het Westland?
We zien dat de gehele regio verdicht. Rotterdam als stad moet alle zeilen bijzetten om niet uit haar voegen te barsten. Ook het Westland groeit en de druk op de wegen daar neemt hierdoor toe, net als buurgemeente Maassluis waar ook aan de weg wordt getimmerd met nieuwbouw. De regio verdicht en daarmee groeit ook de mobiliteitsbehoefte. Om in die behoefte te voorzien wordt hard gewerkt aan plannen de Rijnmond-regio met Den Haag te verbinden.
Wat betreft de burgemeesters van Maassluis en het Westland is het een gedane zaak: Er moet een metroverbinding vanuit Maassluis, door het Westland naar Den Haag getrokken worden. Volgens hen goed voor de bereikbaarheid van Maassluis en een goed middel om het dichtslibbende wegennet in het Westland te ontlasten. Leefbaar-raadslid en Hoekenees Joey de Waard (Kleine Kernen & Mobiliteit) zou blij zijn met investeringen in de regio, maar vraagt zich nadrukkelijk af waarom Hoek van Holland niet als reële optie op tafel ligt: “Als die nieuwe metroverbinding er komt, dan vindt Leefbaar het een gemiste kans als deze niet naar Hoek van Holland doorgetrokken zou worden. Dit zou immers een perfecte ronde van het metronetwerk opleveren”.
Volgens het Leefbaar-raadslid is het logisch een dergelijke metroverbinding vanuit Hoek van Holland te laten vertrekken omdat er zo een perfecte ‘ronde’ door de regio wordt gemaakt. Op die manier kun je vanaf metrostation Beurs met metrolijn E naar Den Haag, met metrolijn B naar Hoek van Holland en vanaf daar weer met een metrolijn door het Westland naar Den Haag toe. Belangrijk hierin vindt hij weer de bereikbaarheid en bedrijvigheid van zowel Hoek van Holland als Rotterdam. Joey de Waard: “De Metropoolregio maakt keuzes voor het uitrekken van een eventuele metroverbinding niet alleen op basis van de vervoersbehoefte, daar komt ook een economisch aspect bij kijken. Als economische regio’s met elkaar verbonden worden wil je natuurlijk ook dat Hoekenezen en Rotterdammers hiervan profiteren”.
Toekomstmuziek
Tegelijkertijd blijft Joey de Waard realistisch en stelt hij dat een eventuele metrolijn voor nu nog toekomstmuziek is. Het aanleggen van een zo’n metrolijn kost geld, veel geld en duurt daarbij erg lang. De realisatie ervan zou dus op z’n vroegst in 2040 kunnen zijn, stelt de Waard. Dat betekent overigens niet dat investeringen in het verbeteren van de mobiliteit in de regio zo lang hoeft te duren. Afgelopen jaren deed de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die verantwoordelijk is voor de aanbestedingen van openbaar vervoer in onze regio, al onderzoek naar een Bus Rapid Transit verbinding tussen Den Haag, Naaldwijk, Maassluis en Rotterdam. Zo’n snelle busverbinding is een stuk goedkoper dan de aanleg van een nieuw metronetwerk, maar moet er toch voor zorgen dat men zich comfortabel en snel door de regio kan bewegen. Wat het Leefbaar-raadslid betreft een mooi begin, hij is dan ook benieuwd naar de resultaten van deze onderzoeken en wat dit voor Rotterdam betekenen gaat.
“De MRDH doet al enige tijd onderzoeken naar een dergelijke busverbinding, ik begin nieuwsgierig te worden naar de eerste resultaten, op welke termijn dit haalbaar is en wat dit voor Rotterdam kan betekenen.”, aldus Joey de Waard.
Grote mobiliteitsbehoefte
Feit blijft uiteindelijk dat de mobiliteitsbehoefte in de regio groot blijft. Wat De Waard betreft betekent dit dat er snel wordt ingezet op nóg betere verbindingen voor zowel Hoek van Holland als Rotterdam. Daarbij vindt hij het wel uiterst belangrijk dat Rotterdam aan tafel zit bij de plannen die gemaakt worden, ongeacht hoe deze eruit komen te zien.
Het gaat namelijk hoe deze plannen er ook uit komen te zien, wel om een hoop Hoekse én Rotterdamse reizigers. De Waard benadrukt dat de inzet van Leefbaar Rotterdam duidelijk is: “Als het aan ons ligt gaat het niet alleen om goede bereikbaarheid, maar ook om betaalbaarheid en veiligheid in het openbaar vervoer. Betaalbaarheid en veiligheid zijn natuurlijk succesfactoren voor welke ov-verbinding dan ook”.