Joey de Waard is raadslid en vice-fractievoorzitter voor Leefbaar Rotterdam. Hij heeft onder andere Mobiliteit en Openbaar Vervoer in zijn portefeuille. Onlangs lanceerde Leefbaar een actieplan voor én met Rotterdammers voor een veiliger openbaar vervoer. Daarnaast liep Joey samen met fractievoorzitter Simon Ceulemans (Veiligheid) onlangs een avondje mee met de boa’s van de RET. In zijn column vertelt hij hierover.
Het is de ergernis van veel Rotterdammers: Zwartrijders in het OV! De poortjes hebben het wat trappen betreft zwaarder te verduren dan een bal tijdens een avondje voetbal in De Kuip. U heeft het ongetwijfeld ook weleens meegemaakt in het openbaar vervoer, net als 69% procent van de mensen die in onze peiling aangaf zich groen en geel te ergeren aan deze poortjestrappers. Het is natuurlijk volkomen terecht dat bij de hardwerkende Rotterdammer de moed soms in de schoenen zakt als deze -netjes betalende voor zijn of haar reis- medereizigers achter zich aan ziet gluipen of zwartrijders ziet die het brutale lef hebben het poortje de vernieling in te schoppen.
Als zwartrijden nu het ergste was van alles, hadden we een andere discussie. Maar helaas. In de enquête die Leefbaar Rotterdam onlangs lanceerde gaf een groot deel van de reizigers aan intimiderend gedrag (65%), verward gedrag (68%) of zelfs seksuele intimidatie (23%) mee te maken. Dit zorgt ervoor dat ruim de helft van alle respondenten het OV weleens, maar met name in de avonduren, mijdt omwille van veiligheidsredenen. Niet met het ov-reizen neemt deze zorgen niet weg, want 61% maakt zich ook zorgen als familie of bekenden met de tram, metro of bus reist. Voorbeelden liegen er niet om, scheldkanonnades richting medereizigers en RET-personeel, openlijk drank en drugsgebruik in metrostellen en natuurlijk het opentrappen van poortjes met meer geweld dan schaamte.
Daarom lanceerde Leefbaar Rotterdam onlangs een actieplan voor veilig openbaar vervoer. Samen met Rotterdammers die meededen aan de enquête kwamen we tot maatregelen als een drastische uitbreiding van OV-verboden, effectieve verdedigingsmiddelen voor OV Boa’s en een zero-tolerance voor seksuele intimidatie in het OV. Maatregelen die hard nodig zijn het OV weer toegankelijk te maken voor de gewone Rotterdammer.
Als Hoekenees maak ik, ondanks de directe metroverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam, toch vaker de keuze de auto te pakken als ik me naar het Stadhuis of elders in de stad begeef. Dat komt mede omdat ik mezelf deze ergernissen in het openbaar vervoer maar al te graag bespaar. En onlangs, toen ik met collega Simon Ceulemans op werkbezoek ging bij de RET, werd me dat weer meer dan duidelijk. Tijdens dit werkbezoek liepen wij een avonddienst mee met een team OV-Boa’s van de RET. Deze boa’s zijn erop getraind en zeer begaand om in het openbaar vervoer, vaak krappe ruimtes, een oogje in het zeil te houden en waar nodig te de-escaleren. Wanneer het grimmig wordt treden zij op en kunnen zij bijvoorbeeld een aanhouding verrichten. Gelukkig hoeft het vaak niet zo ver te komen.
In de metro onderweg naar De Akkers viel mij op hoeveel zwartreizigers gesnapt werden, het waren er tientallen. Sommigen van hen voeren een toneelstuk op en doen alsof de OV-chipkaart op magische wijze verdwenen is. Anderen proberen eronderuit te komen door te doen alsof zij geen legitimatie hebben of door een valse naam op te geven. Iets waar de RET-Boa een passend antwoord op heeft, zij beschikken over software waarmee het digitaal checken van iemands identiteit snel mogelijk is. Wat mij vooral opviel was de nonchalante houding van vrijwel alle zwartreizigers, deze boetes schrikken dus niet bepaald af. Mij lijkt het geven van een hogere boete of een zwaardere straf het overwegen waard om het zwartrijden écht tegen te gaan.
Benieuwd naar het actieplan voor een veiliger Rotterdams openbaar vervoer? Het actieplan met maatregelen is hier te lezen!