Joey de Waard is raadslid voor Leefbaar Rotterdam en houdt zich onder andere bezig met de Kleine Kernen, waaronder Rozenburg, en mobiliteit. De verschillende portefeuilles komen ook wel eens samen, zoals bij de Maasdeltatunnel en het openbaar vervoer. In zijn column schrijft hij over de nieuwe tunnel, die straks Rozenburg beter bereikbaar moet maken.

Het kost een hoop geld, het duurt even, maar dan heb je ook wat! Ik heb het natuurlijk over de Maasdeltatunnel (voorheen Blankenburgtunnel) die, zoals het ernaar uitziet, december dit jaar geopend zal worden voor gebruikers. De tunnel ligt onder het Scheur en verbind daarmee Rozenburg met Vlaardingen, wat de bereikbaarheid van Rozenburg in de regio en ook met Rotterdam enorm ten goede komt.

De eerste keer dat de plannen over de Maasdeltatunnel, toen nog Blankenburgtunnel genoemd, ter sprake kwamen was in 1960. Uiteindelijk besloot Den Haag pas in 2012 met een krappe meerderheid dat de tunnel er zou komen, het startsein voor een hoop ellende en gesteggel. De beslissing dat de Maasdeltatunnel er kwam ging immers niet zonder slag of stoot, daar waar het uiteinde door een natuurgebied heengaat en er cultureel erfgoed plaats moet maken voor de nieuwe snelweg waar de tunnel mee verbonden wordt. Daarop kwamen verschillende lobbygroepen in actie, wat de besluitvorming nogal vertraagde. Nadat de Tweede Kamer dit besluit toch genomen had, bleek de financiering een minstens zo taaie klus. Waar in mei 2016 de aanbesteding werd gegund, volgde hierover nog rechtszaken omdat er beschuldigingen van dubbele petten en belangenverstrengelingen rondgeslingerd werden. Maar toen de rechter uiteindelijk besloot dat deze ongegrond waren en in november 2018 de financiering rond was kon de aanleg dan toch echt beginnen. De tunnel zou dat wetende in 2022 geopend worden, maar na fouten in de bekabeling en problemen met rekenmodellen liep de aanleg dan toch weer vertraging op. Oja, en het afzinken van tunneldelen ging ook niet zonder slag of stoot.

Tot dusver de geschiedenis van de aanleg van de tunnel, na alle weerstanden en problemen wordt de Maasdeltatunnel eind dit jaar nu echt voor gebruikers geopend. Daar zijn we blij om. We hebben tijdens de etappe van de Tour de France Femmes op 12 augustus de spectaculaire beelden kunnen zien van de wielrensters die de tunnel voor het eerst in gebruik namen. De dames waren in rap tempo aan de overkant en dat is nu precies waarom we zo blij zijn met de Maasdeltatunnel. Het is geen geheim dat Leefbaar Rotterdam zich al meermaals heeft bekommerd over de ontsluiting van Rozenburg en we blijven het dan ook belachelijk vinden dat men met het openbaar vervoer vanuit het centrum van Rotterdam nog altijd eerder in hartje Antwerpen staat, dan in Rozenburg.

Extra blij zijn we dan ook dat, mede door de inzet van Leefbaar Rotterdam, er wél een buslijn door de tunnel gaat rijden. Vanwege tolkosten dreigde dit niet te gebeuren. Vorig jaar vroegen we de wethouder dan ook opzoek te gaan naar een oplossing. Gelukkig is deze oplossing er gekomen en gaat het MRDH in ieder geval in 2025 opdraaien voor de tolkosten. Op die manier is men niet alleen met de auto een stuk sneller aan de overkant, maar ook met de bus van Rozenburg naar Schiedam. Hiermee zijn Rozenburgers ook sneller in het centrum van Rotterdam.

Nog een reden om met de Blankenburgverbinding blij te zijn, is het gelazer wat we afgelopen jaar gehad hebben met het veer van Rozenburg naar Maassluis. Anderhalf jaar lag deze eruit nadat hij afgelopen maart weer in gebruik genomen kon worden. Nadat deze kapot ging en de exploitant failliet ging, zaten bewoners met de gebakken peren en konden zij ruim 30 kilometer omrijden om van- en naar de overkant te komen. Met de tunnel is ook dat voor eens en voor altijd verleden tijd. Maar de tunnel mag geen vervanging voor het veer worden, want de directe verbinding met Maassluis blijft nodig!