Leefbaar Rotterdam ontvangt al zolang er mensen in de nieuwbouw ‘Little C’ wonen klachten over het vaststaande verkeer aan de G.J. de Jonghweg. Deze wordt sinds de herontwikkeling graag gebruikt als sluiproute vanaf de Rochussenstraat richting het Drooglever Fortuynplein om zo de kruising met de ’s-Gravendijkwal te mijden. Dit tot grote ergernis van de bewoners, die naar het bestemmingsplan de verwachting hadden een autoluwe wijk met een maximumsnelheid van 20 km/h te betrekken.

In de spits en op feest- en zaterdagen is het een drama op de G.J. de Jonghweg. Het verkeer staat er vanaf de afslag vanaf de Rochussenstraat, of zelfs nog op deze, muur en muurvast. Dit heeft als gevolg dat de inwoners van Little C, horecagasten en recreanten van het Tuschinksipark op deze momenten voortdurend kunnen rekenen op rokende auto’s, getoeter en gevaarlijke verkeerssituaties aldaar.

Leefbaar Rotterdam snapt de bezwaren van bewoners, ondernemers en recreanten en zet ook zijn vraagtekens bij de praktische overwegingen die er bij de gebiedsontwikkeling zijn gemaakt.

Ik heb hierover dan ook de volgende vragen aan het college:

  1. Is het college op de hoogte van de hierboven benoemde verkeersdruk op de G.J. de Jonghweg?
  2. Heeft het college een verklaring voor deze uitzonderlijke verkeersdrukte?
  3. In welke mate strookt de verwachte verkeersdrukte uit het ontwerpbesluit met de daadwerkelijke verkeersdrukte van vandaag de dag? Kunt u hierop reflecteren?
  4. Welke maatregen kan de wethouder nemen om de verkeersoverlast terug te dringen? En welke van deze maatregelen is de wethouder voornemens te nemen?