Bron: VolkskrantTijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam is de Kieswet geschonden. Niet alle mensen konden vrij hun stem uitbrengen. Leden van Leefbaar Rotterdam meldden al voor het bekend worden van de verkiezingsuitslag dat er in stembureaus meerdere mensen in een stemhokje stonden, dat leden van het stembureau mensen hielpen bij het invullen van de machtigingskaarten en dat zij mee de stemhokjes ingingen. De lijst is nog veel langer.
Meldingen
Yvonne van Stiphout van het Bureau Verkiezingen van de gemeente Rotterdam geeft op TV Rijnmond toe dat een aantal van deze meldingen klopt. Onafhankelijke media brengen deze schendingen duidelijk in beeld. Ook burgemeester Aboutaleb geeft aan dat zich onrechtmatigheden hebben voorgedaan. Vanwege de wantoestanden is de voorzitter van stembureau 93 vervangen. De Kieswet is geschonden en Leefbaar Rotterdam is de enige partij die zich er druk over maakt. Andere partijen kijken meewarig naar Marco Pastors, omdat zijn partij volgens hen op deze manier de verkiezingen probeert te winnen. Graag zou ik hun reacties willen zien als zij in zijn positie zaten.
Schenden
Waar het hier om gaat, is niet het winnen of verliezen van de verkiezingen, maar het schenden van een fundamenteel recht van de Nederlandse burger: het kunnen meedoen aan eerlijke en democratische verkiezingen. Alle politieke partijen zouden van de daken moeten schreeuwen dat het schandalig is dat dit zomaar kan gebeuren. Maar nee, ze bagatelliseren de schendingen en dekken ze toe. Begrijpen zij niet dat het niet gaat om een klein aantal stemmen dat wellicht verkeerd is uitgebracht, maar dat deze schendingen een aanval zijn op de integriteit van de verkiezingen en de politici zelf?
Zijn ze vergeten dat miljoenen mensen hun leven voor democratie hebben gegeven en dat duizenden personen met onze steun en met gevaar voor eigen leven hier dagelijks voor strijden? Zelfs de Nederlandse strijdkrachten worden ingezet om in Afghanistan democratie tot stand te brengen. Vooral de houding van de linkse partijen verbaast me. Lopen ze normaliter voorop in protestmarsen tegen voornamelijk rechtse regimes die het niet zo nauw nemen met de democratie, nu houden ze zich stil. Is het pluche van de macht dan toch belangrijker dan de eigen principes? Of houden zij hun mond om maar niet door de PvdA uitgesloten te worden van de nieuwe coalitieonderhandelingen?
Kleinigheid?
Ook CDA, VVD en zelfs PVV hoor ik niet. Is de schending van de Kieswet en daarmee van de democratie dan echt maar een kleinigheid? Waarom worden ontwikkelingslanden dan op de zwarte lijst gezet en krijgen ze geen hulp als ze niet aan good governance doen? Waarom sturen we verkiezingswaarnemers naar landen waarvan wij denken dat daar de democratie wordt geschonden?
Ik heb in mijn jaren als hulpverlener in diverse totalitaire landen verkiezingen mogen meemaken die nauw in de gaten werden gehouden door de OVSE, een internationaal instituut voor vrede en veiligheid in Europa. Diplomaten, journalisten en westerse regeringen protesteerden luidkeels als wantoestanden of onregelmatigheden werden aangetroffen. Of die nu werden gepleegd door het heersende regime of door ‘goedwillende’ burgers. Natuurlijk zijn de voorvallen in Rotterdam niet te vergelijken met Afrikaanse toestanden, zoals Leefbaar Rotterdam zegt. Maar met schendingen van de Kieswet mogen we niet lichtzinnig omgaan en we mogen ze zeker niet gedogen.
De Kieswet is geschonden, maar ondanks de onregelmatigheden ziet het Centraal Stembureau geen aanleiding de uitgebrachte stemmen opnieuw te tellen of de verkiezing ongeldig te verklaren. Wat moet er dan gebeuren om in te grijpen? Nu niet reageren ondermijnt het vertrouwen in de politiek dat toch al tanende is. Het vergroot het risico op toenemende corruptie en uiteindelijk tast het ook onze vrijheid en veiligheid aan.
Eindoordeel
Gelukkig zal de Commissie Onderzoek Geloofsbrieven een eindoordeel vellen over de rechtmatigheid van de verkiezingen. Laat ze die taak uiterst serieus nemen. Is het trouwens niet beter een onafhankelijk en transparant onderzoek naar de onrechtmatigheden te doen? Nu is het toch een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt.
Door nu lichtvoetig met het schenden van het democratisch recht om te gaan, verkwanselen de lokale politici de basisrechten van de Rotterdamse burgers. Veiligheid is voor alle partijen een belangrijk thema geweest. Democratie is essentieel om veiligheid te kunnen garanderen. Zorg dat de democratie fier overeind blijft. Een onafhankelijk en transparant onderzoek is een eerste stap in de goede richting.
Stemhokje Rotterdam....
Laat toch die mensen daar elkaar een beetje helpen…
’t is al zo‘n crime als je de taal hier nóg niet spreekt
hoe moet zij weten welk vakje ze moet kleuren
het is toch duidelijk dat er niets achter steekt
waarom steeds over kleingheidjes zeuren ?
die mensen doen hun best het goed te doen
straks zien we ’t zo nog allemaal gebeuren
dat ‘t gedaan is met hun goed fatsoen...!
dan valt ‘t bloeden echt gewoon niet meer te stelpen !
en met voorzichtigheid leef je meestal het langst
‘t wordt vàst beloond, als je je leiden laat door angst....
Jasterke
Op http://www.telegraaf.nl staat een poll:
Moeten de stemmen in Rotterdam worden herteld? Ja/Nee.
Even stemmen (alweer) mensen.
Jammer dat die Commissie Onderzoek Geloofsbrieven nu alweer aangeeft bepaalde incidenten niet in hun oordeel mee te zullen nemen.
Ik begrijp niet waarom een bepaald incident meer of minder relevant wordt wanneer het voor of na vrijdag is gemeld.
Door Joen op 2010 03 09
Op http://www.telegraaf.nl staat een poll:
Moeten de stemmen in Rotterdam worden herteld? Ja/Nee.
Even stemmen (alweer) mensen.
(15:40u)
Moeten de stemmen in Rotterdam worden herteld?
Aantal stemmen : 17440
Ja : 78%
Nee : 22%
Door BartRotterdam op 2010 03 09
Jammer dat die Commissie Onderzoek Geloofsbrieven nu alweer aangeeft bepaalde incidenten niet in hun oordeel mee te zullen nemen.
Ik begrijp niet waarom een bepaald incident meer of minder relevant wordt wanneer het voor of na vrijdag is gemeld.
Vakterm is: “verstrengeling van belangen”.
Breaking news:
Toch integrale hertelling
Willem 1940 – Even stemmen[end_quote]Done!
Tijd: 16:14
Aantal stemmen: 19.240
Ja: 79%
Nee: 21%
Vers van de pers: Aboutaleb adviseert de commissie een hertelling. Ben ik in een jubelstemming? Noop! De frauduleuze stembiljetten worden immers meegeteld en ik heb er geen idee van wat zich al achter de schermen heeft afgespeeld.
Waar zijn de stembiljetten, de proces-verbalen en verslagen opgeslagen en wie heeft hier toegang toe?
Mijn vertrouwen in deze kwestie? Tja, da’s een beetje zoekgeraakt de laatste tijd!
Stemhokje Rotterdam....
Laat toch die mensen daar elkaar een beetje helpen…
’t is al zo‘n crime als je de taal hier nóg niet spreekt
hoe moet zij weten welk vakje ze moet kleuren
het is toch duidelijk dat er niets achter steekt
waarom steeds over kleingheidjes zeuren ?
die mensen doen hun best het goed te doen
straks zien we ’t zo nog allemaal gebeuren
dat ‘t gedaan is met hun goed fatsoen...!
dan valt ‘t bloeden echt gewoon niet meer te stelpen !
en met voorzichtigheid leef je meestal het langst
‘t wordt vàst beloond, als je je leiden laat door angst....
Jasterke
Kijk Jasterke het is al treurig genoeg dat men de taal niet schrijft of leest Inburgeren heet dat.doordat zij daar mee een probleem hebben is dit een van de oorzaken waardoor het stemmen in een aantal stemlokalen niet goedgegaan is en de Kieswet daardoor is overtreden en een crime of niet dit kan niet klaar.
Dan de kieswet aanpassen en een ieder die niet ingeburgerd is en de taal niet spreekt krijgen geen stemrecht.
Ik denk dat we er met het hertellen absoluut niet zijn. Stemmen die op onrechtmatige wijze zijn uitgebracht mogen gewoon niet meetellen! dat is de regel!
Er is niet alleen slecht geteld er is verkeerd dus onrechtmatig gestemd. Daarnaast is er campagne gevoerd in de stemlokalen en zijn mensen geöntimideerd! Sommige stemnureau’s hebben zo slecht gefunctioneerd dat de stemmen daar uitgebracht ongeldig moeten worden verklaard.
@Pietrdam… De weg is nog héél lang en denk niet dat ik dat niet zie...ben al 3 jaar dagelijks ( op andere kanalen ) op mijn manier bezig te helpen onze ogen te openen ( maar de Vrijheid is dat immers alleszins waard...)onder het motto: zo lang er geen ruimte is voor uitersten, kan de waarheid niet in het midden liggen...en dàt is toch Democratie ... denk ik...
Met alle respect ( als buitenstaander in Rotterdam ) @Ronald Sorensen. Als er geen vertrouwen kan zijn dat hértellen met zóveel waarnemers vruchtbaar zou kunnen zijn,is er geen énkel vertrouwen meer in de maakbaarheid van onze Samenleving en zóver wil ik toch (nog) niet gaan…
geöntimideerd ?
@Henk Rotterdam ...’n typ-oefening ?
Maar wie doet er aangifte tegen de man die te heeft toegegeven voor RTV- Rijnmond dat hij 2 stempassen heeft gebruikt en 2 stembiljetten in de stembussen heeft gedeponeerd en daarmede een misdrijf pleegde ?
Of hij twee stembiljetten wel of niet invulde is niet van belang,hij heeft willens en wetens,doelbewust dit misdrijf gepleegd!!
Dus als we gaan hertellen ( wat een goede oplossing is )dan ook deze knurft aanpakken!!!!
Maar dat is nu zeker niet belangrijk meer?
En nu, gaan ze al die ongeldige stemmen hertellen.
Ik hoor nog steed niets over een diepgaand onderzoek.
Hoe kan dit in een land als Nederland in een wereld stad als Rotterdam dat als de hooggeleerde in de politiek zeggen dat er naast de misstanden in de diverse stembureau’s ook fraude is gepleegd bij het tellen, dan wil je toch van welke partij je ook bent de onderste steen boven krijgen.
Vooral als je zo hard roept dat iedereen mee telt.
JA IEDEREEN MAAR NIET IEDERE STEM :(
Het bleef al zo stil rond het hertellen.
Dat dit hier kan gebeuren “ken er met m’n pet nie bij”
Dus we wachten ongeduldig af.
En vrezen met grote vrezen.
Een hertelling is een mooi begin, maar wat gebeurd er met de onregelmatig uitgebrachte stemmen?
Na alle berichten welke verschenen zijn in de media, is er maar een conclusie mogelijk, de kieswet is op vele manieren overtreden. En dat in mijn stad, mijn land.
Erg opvallend dat op de site van de PvdA Rotterdam het de laatste dagen angstvallig stil is, waar ze voor de verkiezingen vrijwel dagelijks een site update hebben. Die zitten nu in hun broek te poepen van angst, en terecht!
Ik hoop dan ook op meer op opnieuw stemmen, maar zeker ook op de onderste steen die boven gehaald moet worden. Ik wil weten wie en wat verantwoordelijk is geweest voor de 3e wereld toestanden in mijn stad vorige week!
Ik ben – na het lezen van de vele reacties op de diverse fora – eerst een frisse neus gaan halen, voor zover dit kan met een enorme verkoudheid, maar dit ter zijde.
Velen hebben een punt, vanuit een emotie, vanuit een ratio, vanuit een gevoel van onmacht of vanuit een combinatie van dit alles.
Hertellen of herstemmen – hertellen of herstemmen….. het gonst in mijn hoofd.
Hertellen zou een 1e stap kunnen zijn, maar what’s next?
Stel dat de hertelling op zou leveren dat de percentages (verhoudingsgewijs) exact hetzelfde zijn.
Stel dat de hertelling op zou leveren dat de PvdA vele malen meer stemmen blijkt te hebben dan bij de 1e telling, en Leefbaar vele malen minder.
Stel dat de hertelling op zou leveren dat juist Leefbaar vele stemmen meer blijkt te hebben, zelfs veel meer dan het ‘lullige’ verschil van ± 600 ten opzichte van de PvdA.
Ik vrees dat Leefbaar Rotterdam - op voorhand - een standpunt in moet nemen. Nu zeggen dat de hertelling gerespecteerd gaat worden of nu eisen dat er een herstemming dient te komen.
Het standpunt ‘herstemmen’ lijkt mij legitiem. Alle stemmen worden nu geteld – naar alle waarschijnlijkheid onder streng toezicht – maar dat betekent dat alle stemmen die op een niet-koosjere wijze zijn uitgebracht, óók net zo hard weer worden meegeteld.
Ik deel de mening van Jasterke, maar helaas alleen vanuit een hoop…… en dat alleen vanwege stembiljetten die feitelijk ongeldig zijn!
Ik wens Leefbaar veel wijsheid met de inname van een standpunt. Hou het hoofd koel en als deze eventjes niet koel te houden is, schop zo hard als je kunt, maar doe het binnenskamers.
Maffe en idiote tip: Ga naar de glasbak. Lekkers smijten lucht mij nog wel eens op!
Afgezien van alle ellende, zie ik de huidige ontwikkelingen als veelbelovend,
omdat het kopje gewoon niet klopt. Niet Rotterdam verkwanselt de democratie
, dat doen de Machtshebbers Landelijk, Politiek, dat doet: Den Haag. En Rotterdam toont dit vandaag glashelder aan...Nederland wordt bezwendeld door haar eigen Overheid, MAAR PIKT DIT NIET...Beste mensen, er is hoop, want u en ik zijn eindelijk wakker aan het worden...én we hebben mensen met ‘n rechte rug....
Ondanks zijn eigen aanbevelingen is er van alles misgegaan.IPV zelf te gaan kijken moesten de Rotterdamse burgers zelf optreden,en de burgemeester wakkerschudden.Dit alles ondanks de vele waarschuwingen die hij vantevoren heeft gehad.Ik heb lang getwijffeld over deze man.Maar met zo iemand aan het roer ,herken je over 10 jaar het geboorteland van je ouders niet meer,en hij des te meer.PS Dit was broddelwerk 9juni alles over.
Dat er nu schoorvoetend toch wordt ingestemd met her-tellen (vrijdag nog zag Hr A dat immers helemaal niet zitten) lijkt mij alleen een strategisch zetje om aan een verpletterende her-stemming te ontkomen.
Willem: Chapeau!
Is het mogelijk dat tijdens de hertelling de volledige namen en adressen worden opgeslagen in een spreadsheet?
(Misschien een paar uitzendkrachten aannemen?)
Ik weet dit is veel werk echter mocht je na de hertelling dit spreadsheet raadplegen dan kun je de dubbele namen dus de mensen die dubbel hebben gestemd er zo uithalen. (dus ook aangeven wegens stemfraude)
Ik weet niet of dit wettelijk mogelijk is.
Grt,
Jeroen
@theodorush...dat is natuurlijk waar, maar zijn we niet véél teveel verwend ? Vrijheid heeft nog nooit op ‘n presenteerblaadje gelegen… daar is generaties-lang voor gevochten, alleen dachten wij met ons beperkte wereldbeeld dat dit normaal was....we zullen ‘méér dan we ooit voor mogelijk hielden ervoor moeten vechten....zullen we?../..ik ben 69, u? !!!
@Ronald Sorensen
Gelijker dan dit krijg je voorlopig niet. En in ieder geval is er hoop.
Als Lr alsnog de grootste wordt dan zal de Pvda om nieuwe verkiezingen vragen.
Mark my words.
Kan onze Abu’tje geen ontslag krijgen? Hij is mijn ogen beetje te ‘noob’(beginneling) voor Rotterdam. Rotterdam heeft een burgermeester nodig met een sterke rug. Onze Abu heeft een rug van een regenworm; een PvdA rug dus.. :S
Ik ben toch benieuwd WIE die hertelling gaan uitvoeren .... toch niet de daders zelf?
De hertelling, hoe gaat zoiets nou?
Worden alle binnengekomen stemmen opnieuw geteld of vindt er een ook een controle plaats op rechtmatigheid?
Als je stemt krijg je een nummertje en een biljet. Biljet gaat in de bus en het nummertje lever je in bij een lid van het bureau. Als je dan het relaas hoort van de Sparrendaal dat er biljetten van de tafel werden weggenomen dan vraag ik me af of deze (ongeldige) stemmen ook worden meegenomen bij de hertelling.
ik ben bang het eerste
Goede link die Ethan heeft gevonden.
PvdA ROTTERDAM:
PvdA is uiterst hypocriet. De pvda had zelfs een volmachtcoordinator voor Rotterdam.
Wat is die PvdA toch een gore smerige partij. Geen wonder dat hun hoofdkwartier in de grachtengordel staat. Vrienden van Rotterdam, zijn het in iedergeval niet.
Iemand die aanwezig is bij de hertelling moet de uittreksels uit de bevolkingsregisters met daarin alle stemgerechtigden copieren of fotograferen. Met alleen hertellen haal je er n.l. niet uit dat er meerdere stembiljetten zijn ondertekend door dezelfde persoon. Het tellen is openbaar.
gl ook hoor btw bonte kan dan wel grote mond hebben maar hij is klassieke pot
Herstemming:
De stembiljetten worden bij een hertelling geteld en het aantal vergeleken met het aantal kiezers dat aan de stemming heeft deelgenomen, (zie ook N4 van de Kieswet). De kiezers die hebben deelgenomen aan de verkiezing zijn als het goed is, aangekruisd op de uittreksels van de kiesgerechtigden die ieder stembureau heeft. Die uittreksels moeten gefilmd of gefotocopierd worden. Alleen dan kan men zien of er meerdere stemmen/niet-volmachten door 1 stemgerechtigde zijn uitgebracht.
Zie in bovenst. tekst: “aangekruisd” is dus een paraaf achter de naam van degene die tot stemmen gerechtigd is en daadwerkelijk deelgenomen heeft aan de verkiezingen, (zie J 25 lid 4 van de Kieswet).
Tel je nu het aantal parafen op bij het aantal genoteerde volmachten, (de term “volmacht” wordt n.l. genoteerd achter de naam van de volmachtgever), dat in het kiesregister(is de lijst/uittreksel van het aantal kiesgerechtigden) is genoteerd, dan kom je op het aantal geldige stemmen dat uitgebracht had moeten worden. Het aantal werkelijk uitgebrachte stemmen minus het aantal ongeldige stemmen moet dan gelijk zijn aan het aantal stemmen dat volgens het kiesregister uitgebracht had moeten worden. Daarom is het belangrijk om afschriften te hebben van de kiesregisters als je zeker wil weten dat de hertelling klopt.
SOSIALISTE WEN IN ROTTERDAM, INTIMIDASIE EN KORRUPSIE WORD ONDERSOEK
Written by Mnr RJ Veldman - Nederland
Friday, 05 March 2010 15:08
Daar is nou bevestig dat die sosialistiese Party vir die Arbeid (PvdA) die tussenverkiesings in Rotterdam gewen het. Volgens burgemeester Abouteleb van die PvdA het hulle 28,9 persent van die stemme gekry teenoor LEEFBAAR ROTTERDAM se 28,6 persent.
Albei partye het nou 14 setels in die Rotterdamse Raad.
Mnr Marco Pastors van LEEFBAAR ROTTERDAM het egter protes teen die uitslae aangeteken as gevolg van die ongekende onregmatighede wat in ongeveer 38 stemlokale plaasgevind het.
Getuies beweer dat Moslems op een stadium sommer ‘n klomp gelyk in stemhokkies gestaan het. Daarby het van die stembusse met stembriefies in verdwyn wat vermoedelik weer vervang is met ander stembusse met die motief om stemme vir LEEFBAAR ROTTERDAM daaruit te verwyder en te vervang met stemme vir die PvdA.
Daar is ook klagtes van intimidasie toe Nie-Nederlanders ander Nie-Nederlanders beinvloed het om vir die PvdA te stem.
(Dit herinner sterk aan Regter Kriegler se woorde tydens die 1994-verkiesing in Suid-Afrika na die onmeetbare korrupsie van die ANC dat wanneer mens in jou in ‘n bordeel inlaat jy nie kan verwag om kuis te bly nie… RED)
Last Updated on Friday, 05 March 2010 17:13
Met aanvulling: Twitterterrorist weet van geen ophouden
Doofpotter Aboutaleb kan zich geen nieuw verkiezingsschandaal veroorloven
In 2006 waren er klachten over onregelmatigheden bij de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam. Naar soortgelijke wantoestanden in Amsterdam stelde de Gemeentelijke Ombudsman Ulco van de Pol een onderzoek in. Zijn rapport was nogal schokkend maar kreeg merkwaardig genoeg weinig aandacht van politiek en media.
Een van de weinigen die zich de misstanden wel leek aan te trekken was Ahmed Aboutaleb (PvdA), de nieuwe burgemeester van Rotterdam. In februari 2009 beloofde hij dat hij streng zou optreden tegen mogelijke overtredingen van de Kieswet. Daarbij noemde hij nadrukkelijk de verboden hulp aan analfabete kiezers tot in het stemhokje.
Aboutaleb heeft achteraf een te grote broek aangetrokken. Bij de raadsverkiezingen op 3 maart werden de basisregels van de Kieswet massaal overtreden. In delen van Rotterdam werd het democratische verkiezingsproces buiten werking gesteld. Kiezers werden begeleid tot in het stemhokje. In sommige stembureaus bemoeiden kandidaten zich met het stemgedrag van kiezers. Dan waren er nog meldingen van gestolen stembiljetten, gerommel met half of niet ingevulde machtigingen en zoekgeraakte stembussen.
Is PvdA-kopstuk Peter van Heemst ook geschokt door deze harde conclusies van de Rotterdamse Rekenkamer? Nee hoor. De twitterterrorist gaat onverstoorbaar door met het ontkennen van de wantoestanden en lanceert maar weer eens een heemstenjijbak. “Pastors probeert er toch weer een uitslag met een luchtje van te maken. Jammer. Dat doet geen recht aan werk vd Commissie Oosterhof.” Arme Van Heemst. Zelfs recht boven een beerput ruikt hij niets.
Geplaatst op 18 maart 2010
Homepage: http://www.hetverraadvanlinks.nl
http://www.hetverraadvanlinks.nl/Doofpotter.htm
ach houd toch op met al die onzin praat!
Iedereen weet zogenaamd waar het om gaat!
Ik zal je vertellen waar het om gaat, en dat is de enige waarheid!
HEt gaat erop dat Shrijer met zijn grote bek aan de macht wil blijven, omdat hij anders al die projectontwikkelaars op zijn nek krijgt waarmee hij een deal heeft gesloten!
Moet en zal in het college van B & W blijven!
Want daar voeren ze pas echt de beslissingen uit die tellen de rest hangt er maar wat voor onzin bij!
voor zoetekoek toevallig heet zo ook al de wijkagent die heeft men ook nog nooit gezien, terwijl hij er al 35 jaar zit!