maandag, mei 07, 2007


Pim Fortuyn

De laatste week was er weer een echte Fortuyn hype. Werkelijk alle denkbare media hebben zeer uitgebreid stil gestaan bij het feit dat hij 5 jaar geleden werd vermoord. Rode draad in deze discussie was :1. Wat is het belang van Fortuyn nu precies geweest voor Nederland ? 2. Hoe zal Fortuyn over 50 jaar in de geschiedenis staan ? Ik zal in dit stuk aangeven hoe ik denk dat we deze vragen moeten beantwoorden.

Alleen al het feit dat de aandacht zo massaal en zo intens was zegt erg veel. Op de avond van 6 mei waren op een gegeven moment op 5 zenders tegelijk programma’s over Pim Fortuyn. Op Nederland 1 een prachtige terugblik van Ivo Niehe. Op Nederland 2 een boeiende discussie o.l.v. Felix Rottenberg. Op Nederland 3 een uitzending van Zembla over de teloorgang van de LPF en op RTL4 en SBS6 uitgebreide items over het leven van Pim.

Voeg daarbij de vele pagina’s die vanaf donderdag 3 mei t/m zaterdag 5 mei in werkelijk alle kranten (vooral AD, NRC en Trouw) aan Pim Fortuyn zijn besteed en het antwoord op de eerste vraag is eigenlijk al gegeven.

Op 6 oktober 2007 zal het 5 jaar geleden zijn dat Prins Claus overleed. Ik kan u verzekeren dat er nog geen 5% van de aandacht zal zijn die er voor Pim was. Ik ben 38 jaar dus erg veel ‘historische figuren’ zijn er tijdens mijn leven nog niet gestorven. Maar toch zaten daar wel een paar mensen bij die premier van Nederland zijn geweest (o.a. Drees, Den Uyl) , belangrijke politici als Marcus Bakker (CPN, zelfs een zaal naar vernoemd in de IIe Kamer)en andere belangrijke leden van het Koninklijk huis(Juliana, Bernard) De aandacht voor al deze personen is niet te vergelijken met de aandacht die Pim Fortuyn , 5 jaar na zijn dood nog steeds krijgt. Dit terwijl zeker Willem Drees in mijn ogen ook echt een historisch figuur uit de Nederlandse politiek is.

Toegegeven : De omstandigheden waaronder Fortuyn is gestorven zijn uniek voor Nederland en anders dan bij alle anderen. Ook is Nederland meer dan vroeger een medialand.

Maar het zegt ook erg veel over de persoon Pim Fortuyn en wat zijn inmense impact is geweest op het huidige Nederland.
Hij kan je held geweest zijn (zoals bij mij) of hij kan diepe afschuw bij je hebben opgeroepen.

Maar 1 ding kan niemand ontkennen :

De impact van de opkomst, de demonisering , de verwarring , de mediaoptredens en tenslotte zijn liquidatie maken Pim Fortuyn op dit moment de meest unieke en meest besproken persoon van onze moderne geschiedenis.

Op de tweede vraag is het heel wat moeilijker om antwoord te geven. Niemand , maar dan ook helemaal niemand kan op dit moment voorspellen hoe we Fortuyn over 50 jaar zullen herinneren. Uitspraken daarover zijn dan ook belachelijk. Wat wel opvallend is , is dat de mensen die zich wél wagen aan een voorspelling eensgezind zijn in hun opvatting :
Over 50 jaar zal Fortuyn hoogstens een vlekje in de Nederlandse geschiedenis zijn.

Het gekke is ook dat we deze vraag nog nooit hebben gehoord als we het over andere, in mijn ogen markante , overleden politici hebben. Ik hoor nooit iemand zich uitlaten hoe we Drees of den Uyl over 50 jaar zullen herinneren.

Het is voor mij dan ook volkomen duidelijk dat de mensen die zich wél uitlaten over deze vraag nog steeds niet kunnen verkroppen wat Fortuyn in zijn uiterst korte politieke periode allemaal teweeg heeft gebracht. Postuum proberen deze mensen heb alsnog een trap na te geven.

In de huidige wereld durft niemand te voorspellen hoe de wereld er over 3 jaar uit zal zien. Komt er nog een terroristische aanslag ? Hoe gaan Iran,Irak en Afghanistan zich ontwikkelen ? Wat worden nu écht de gevolgen van het klimaat voor ons ? Of in Nederland : Hoe gaan de Sp en Wilders zich ontwikkelen ? Hoelang kan Balkenende zijn vierde kabinet in stand houden ? Komen er op termijn wel of geen Franse toestanden in onze grote steden ? Hoe zal het gaan met de integratie van allochtonen ?

Maar deze mensen weten nu wel al met zekerheid te melden : Over 50 (!!) jaar zal blijken dat Fortuyn eigenlijk niets heeft voorgesteld !

1 ding weet ik zeker : Mocht ik zelf over 50 jaar nog leven, ik ben dan 88 , dan ben ik hem zeker niet vergeten. Want een man als Pim Fortuyn wordt volgens mij eens in de 50 jaar geboren.
Maar nogmaals : Dat is mijn persoonlijke mening. Wie ben ik om te pretenderen hoe het Nederland van 2057 zich Pim Fortuyn zal herinneren ?
Maar deze mensen kunnen dat wel !!! Ze moeten zich diep schamen.

PS :  Ik ben op mijn weblog niet zelden zeer kritisch op de PvdA. Ik wil vanaf deze plaats wel melden dat 2 PvdA mensen bij mij bijzonder veel respect hebben afgedwongen : Felix Rottenberg en Hans Spekman. 2 totaal verschillende personen (intellectueel versus man van het volk) Maar beiden acht ik zeer hoog. Dat wilde ik ook wel eens kwijt !




Door carla op 2007 05 08

Helemaal mee eens, ook die 2 pvda ers dat zijn goede pvda ers.

Wat ik niet begrijp is dat er nooit een aanklacht is ingediend tegen Marcel van Dam, laatst hoorde ik die uitzending van lagerhuis nog eens terug, waarom komt van Dam hiermee weg?

Hij maakte volgens mij de weg vrij voor anderen om Pim zo verschrikkelijk te demoniseren, die KL.zak denk echt dat hij God is, nog steeds als ik hem op de radio hoor draait mijn maag om en snap niet dat hij nog vrij rondloopt.

Toen Pim echt aan de weg ging timmeren werden ze pas goed bang en ja hoor , eerst MP Kok, toen de Graaf,Rosemuller,Melkert, ze waren allemaal bang van hem, pure onmacht was het maar ondertussen broeide er wel wat.
Helaas met fatale gevolgen, nog steeds snap ik niet dat deze mensen hiermee wegkomen, zij hebben bijgedragen aan het elimineren van een tegenstander.

deGraaf : burgemeester van Nijmegen
Melkert : hoge baan bij de wereldbank
Rosemuller :lekker relexed baantje bij de TV en mag met Maxima op stap
Kok : barst van de commisariaten en strijk daar 300.000 per jaar mee op.
van Dam : ging gewoon door met het lagerhuis voor 8.000 per uitzending.
Pim : .......  ik begrijp niks van deze rechtstaat.


Door sjefsiemons op 2007 05 08

Wat mij vooral opviel in al die kranten artikelen, hij had zoveel vrienden. Iedereen nodigde hem uit om te komen eten en toch was hij zo vaak alleen. Ook spraken die mensen nu hun waardering uit voor Pim,iets wat mij eerder nooit was opgevallen. Ook de saxofoon spelende Hans Dijkstal hoort hier zeker bij, wat is dat een eikel zeg.(ik zeg nog steeds wat ik denk) Daar heb ik een halfjaar geleden in het provincie huis(in Den Haag)nog mee overhoop gelegen toen hij de politieke ideeen van Pim afschilderde als asociaal,populistisch,en soms discriminerend. Toen ik daar publiekelijk wat van zei reageerde hij arrogant en verbolgen. Wie ben jij dan wel? In de pauze van deze bijeenkomst kwamen er verschillende mensen (lafbekken?) naar mij toe die het met mij eens waren. Pim was gewoon zijn tijd ver vooruit en dan heb je het altijd moeilijk.Ik zal hem nooit vergeten. Ik heb ook nooit getwijfeld aan zijn goede bedoelingen, dat kan niet iedereen zeggen die nu wel zijn politiek aanhangen.


Door carla op 2007 05 08

Jazeker, ook die Dijkstal, kun je nagaan hoeweinig indruk die man heeft gemaakt, ik was hem allang vergeten.

Hoort dus zeker thuis in het rijtje van hierboven.


Door Erasmusbrug op 2007 05 08

In de aanloop naar de Kamerverkiezingen van januari 2003 presenteerde Felix Rottenberg het politieke programma Nederland Kiest.

Ik heb niet zo’n hoge achting van personen met een zware partij-politieke bagage die op kosten van de belastingbetaler in aanloop naar de verkiezingen een zogenaamd objectief publiek tv programma mogen presenteren.

saillant detail: Wouter Bos won de verkiezingen in 2003 glorieus. Binnen 8 maanden weer terug naar af wat betreft de zetelverdeling. Lang Leve de publieke omroep.


Door Ronald Buijt op 2007 05 08

Erasmusbrug,

Dat de publieke omroep (zeer) links georienteerd is , is een open deur.

Maar als er 1 man is die de PvdA hard aanpakt is het Rottenberg wel.
Ik heb een aantal discussies onder zijn leiding bijgewoond, heb hem op tv een aantal PvdA politici zien ondervragen en hem bij Zomergasten zien optreden.
Vergeet ook zijn rol in de zogenaamde ‘Wouter Tapes’ niet.

Zelden een journalist de PvdA zo hard maar fair zien benaderen.

Vergis je trouwens ook niet in de nieuwe NOVA presentator,Joost Kerkhof.
Hij haalt regelmatig PvdA politici genadeloos door de mangel.

Vergeleken met Barend & van Dorp zijn Pauw en Witteman een verademing trouwens. Bij de eersten kregen linkse politici alle ruimte en egards, VVD en CDA politici werden steevast onbeschoft onder vuur genomen.

Pauw en Witteman zijn wat dat betreft een stuk objectiever al hebben ze Balkendende met Ali B een smerig kunstje geflikt.

Kan me nog goed herinneren toen Pauw Nova nog presenteerde dat hij Peter van Heemst tot op het bot vernederde
(Zie column Felix Rottenberg in het Parool over die uitzending)

http://www.leefbaarrotterdam.nl/index.php/weblog/comments/windvaan/

Dus Erasmusbrug :
Publieke omroep links : JA
Rottenberg objectief : JA


Door Ronald Sorensen op 2007 05 08

Rottenberg was vernietigend in zijn oordeel over de lijsttrekker van de PvdA in Rotterdam en heeft publiekelijk verklaard, dat hij - als hij in Rotterdam zou wonen - nooit op de PvdA zou stemmen.


Door bernie op 2007 05 08

Geweldig om de Heer Fortuyn zo vaak in de media te zien deze tijd…
Helaas dankzij de trieste aanleiding van zijn 5 jarig overlijden…

Telkens valt mij op : de tijdloze visie ,originaliteit, kracht & liefde die Pim Fortuyn bezat, en vooral deelde…

En dat die kracht is afgesneden door een klein mannetje die zichzelf een grote rol in de geschiedenis toedacht.....

ongelukken gebeuren....
en soms zijn de gevolgen groter dan anders....

Gelukkig heeft Fortuyn een gigantisch inspirerende kracht achtergelaten....

doe er eens wat mee !

gescheld op ‘vermeend-links’ is laf en leid nergens toe....

niet balen , maar palen !


Door vinque op 2007 05 08

@all

Wel erg veel lof voor Rottenberg. De man heeft toch heel wat jaren bij de PVDA meegelopen. Meer dan 30 jaar. In het verlangen naar de ‘linkse messias’ kan men ook te ver gaan. Hoeveel lof heeft men de heer Scheffers toegezwaaid en wat is er van geworden? Ik zou Rottenberg pas waarderen als hij berouw toont over zijn linkse verleden. Gevoelsmatig vind ik het een fijne kerel maar dat is niet meer genoeg!!


Door Erasmusbrug op 2007 05 08

Felix Rottenberg is een mislukte partijvoorzitter van de PvdA. Bovendien stond Felix Rottenberg aan de wieg van Paars en was hij één van de Paarse architecten.

Felix Rottenberg hekelde Theo van Gogh op goedkope wijze. Felix Rottenberg ageerde tegen Fortuyn bij de Grootste Nederlander Verkiezing in 2004.

Nog geen 9 maanden na de liquidatie van Fortuyn heeft de publieke omroep het verlies van de linkse kerk weten te corrigeren.

Bij de verkiezingscampagne van 2003 is gebleken dat de publieke omroep het PR-bureau is van de linkse kerk, zoals Pim Fortuyn al suggereerde.

Door sublieme journalistiek kon zonder al te veel moeite, het verlies van mei 2002 weer worden goed gemaakt.

Een niet objectieve media heeft misbruik gemaakt van publieke gelden en van belastinggeld voor tendentieuze berichtgeving en propaganda.

Volgens mij was Felix Rottenberg in die tijd één van de tandwielen in de linkse propagandamachine.


Door Erasmusbrug op 2007 05 08

Leefbaar Rotterdam is de laatste pilaar in de Fortuyn Ruïne.

Het stemt mij verdrietig dat Leefbaar Rotterdam kopstukken zoals de beide Ronaldo’s een Felix Rottenberg gaan ‘eren’.

Met een dergelijke ontwikkeling is het failliet van de erven van Fortuyn bijna compleet.


Door Geert Geel op 2007 05 08

De ‘laatste pilaar’ klopt helemaal. Maar als er niet meer gebeurt dan wat chagrijnig terugkijken op hoe het allemaal had kunnen zijn, stort ook die pilaar in het door links gegraven ravijn.


Door Erasmusbrug op 2007 05 09

In de aanloop naar de verkiezingen in 2006 had er meer moeten gebeuren.

Ongelooflijk dat Fortuynisten evenals in 2003 wederom de bal op de stip legden voor het verlengstuk van de linkse kerk.

Een verscheurde LPF-fractie door interne vetes en amateurisme en het “dissidentenbankje” van Leefbaar Rotterdam zorgden in 2002/2003 dat de Fortuyn revolutie gedoemd was te mislukken.

In 2006 was door de verdeeldheid van de Fortuynistische kaderleden inmiddels ook de Fortuynistische achterban tot op het bot verdeeld. Het “dissidentenbankje” van Leefbaar Rotterdam uit 2003 was in 2006 inmiddels een “dissidentenbank” geworden.

Alle Fortuyn kopstukken die verantwoordelijk zijn voor de teloorgang van het Fortuynisme dienen van het politieke toneel te verdwijnen.

Pim Fortuyn zou de eerste geweest zijn die falende personen de uitgang zou wijzen.


Door johanne op 2007 05 09

De beste stuurlui staan altijd aan wal en zijn vaak sjagrijnige criticasters, oftewel azijnpissers.
Beter ware het als degenen die oprecht door willen met het werk van Fortuyn, zich verenigen en de schouders eronder zetten.
Dat is wat Pim zou aanraden te doen.


Door Erasmusbrug op 2007 05 09

De beste stuurlui staan altijd aan wal, sjagrijnige criticasters, azijnpissers. Ach, zo kunnen we nog wel een paar dooddoeners ophoesten. 

Het falen moet dus maar doodgezwegen worden. Als je faalt moet je, je verantwoordelijkheid nemen. Doe je dat niet dan ben je geen knip voor de neus waard.

In 2003 hebben de Fortuynisten zich enorm aan een steen gestoten. In 2006 op nagenoeg dezelfde wijze nogmaals.

Als makke schapen moeten we nu dus samen met de oude herders de kudde gaan voor houden dat we á la de LPF in 2006 uit de pubertijd zijn en de schouders eronder gaan zetten.

Ik denk niet dat zoiets nog geloofwaardig zal overkomen.


Door Cok.N op 2007 05 09

Ook voor Pim was er in Ned. bij 75% v.d bevolking steun voor onderwerpen die werden benoemd, alleen was er geen politieke partij die dat ook in een verkiezingsprogramma benoemde. Vandaar dat Pim al in de 90er jaren zo verguisd werd door de heersende politieke elite van links naar rechts.

Leefbaar Ned., daarna LPF, Leefbaar R.dam benoemde met Pim die onderwerpen in 2002 wel en maakte ze ook verkiesbaar.

De voornaamste reden dat de aanjager Pim monddood moest worden gemaakt is het alom bekende feit dat veel politiek en ambtelijkheid diende te worden afgeschaft en wat overbleef beter functionerend in dienst van Nederlanders behoorden te gaan werken, het enorme taboe wat daar nog steeds op rust en alleen in R.dam op een verwaterde vorm nog word uitgevent is er tevens de reden van dat het landelijk weggebd lijkt.

Maar zodra een charismatische beweging dit landelijk oppakt zal dit tijdens verkiezingen absuluut weer tot knallende uitslagen leiden.

Er zijn vele Fortuijnen en het gedachtengoed zit al 20 jaar in deze samenleving alleen wie pakt het weer gestructureerd op.

Waar is de landelijke leefbare beweging gebleven die in 1e instantie Pim zijn podium gaf?

Ik ben niet van plan om Pim te vergeten maar met de onderwerpen die hem maar ook velen in dit land en daarbuiten bezighielden/houden moeten we aan de slag blijven en ik hoor wel een hoop, maar ik mis een structuur waarin consequent word doorgepakt.


Door johanne op 2007 05 09

Bij de Lijst Pim Fortuyn is het niet gelukt om de eenheid te bewaren en is alle energie opgegaan aan het steeds weer uitpraten en bijleggen van ruzies. Zonder hun oorspronkelijke leider kwamen ze geen stap in de goede richting. Het is nog maar de vraag of dat met Pim zelf aan het roer wel gelukt zou zijn. Iedereen weet dat hij niet 100% gecharmeerd was van de in allerijl samengestelde lijst.
We weten ook dat het bij Leefbaar Rotterdam anders is verlopen. Een team van Fortuynisten werkt daar nu al zo’n vijf jaar eensgezind samen.
Waarom bij de LPF niet en LR wel? Misschien was de LPF in het begin te groot en kwamen er meteen al te veel gelukzoekers en hanen op af die elkaar daarna de tent uitvochten.
Het bestuur van LR bestond louter uit mensen die niet in allerijl waren opgetrommeld. In feite sloot Pim zich bij hen aan omdat zijn verstand en gevoel hem vertelden dat deze club kans van slagen kon hebben. En zo is het ook gebeurd.

Wie heeft hier gefaald?


Door Erasmusbrug op 2007 05 10

Rotterdam is na vier jaar Leefbaar weer ROOD. Pim wist wel de allochtone Rotterdammer te bereiken. Dat Leefbaar toch nog een goed verkiezingsresultaat boekte (gelukkig maar trouwens) is te danken aan de heftige tweestrijd LR-PvdA die door de media breed werd uitgemeten.

In november 2006 en maart 2007 zie je de werkelijke politieke verhoudingen weergegeven.

FALEN is wel degelijk een issue in Fortuynistisch Rotterdam en Fortuynistisch Nederland. Jammer dat daar geen objectieve analyse over naar buiten komt.


Door mozabel op 2007 05 10

Ronald Buijt, natuurlijk respect ik je mening wat die 2 pvda leden betreft.
Spekman( die zegt uit de wijk ondiep te komen)had na zijn vertrek als wethouder alleen maar plannen gemaakt, vier jaar plannen gemaakt, en wat hij gerealiseerd zou hebben, is dank zij Leefbaar utrecht. Dat dat jochie het goed meent, zal ik niet in twijfel willen brengen, maar iets gedaan hebben, en iets willen doen, is een wereld van verschil, en bij geitenwollen sokkendragers, is de gedachte al een feit, en zo werkt het niet in het echte leven.
Rottenberg, is afgeserveerd binnen de pvda, voor sommige was hij te links, en voor andere weer te rechts van het links,nou, als dit over je wordt medegedeeld, denk ik dat zelfs Rottenberg een straatje omgaat, maar persoonlijk heb ik het niet zo met hem, blijf hem wel volgen, want soms denk ik dat hij meer tegen zich zelf zit te lullen dan met zijn gesprekspartners, en dat maakt het wel grappig.


Door Erasmusbrug op 2007 05 10

Felix Rottenberg en Mart Smeets hebben de neiging om in interviews zichzelf te laten horen in plaats van de geïnterviewde.

Daartoe hebben zij een hele reeks techniekjes in huis. Iets met verheffing van stem opdringerig poneren, de ander in de rede vallen, bij het minste of geringste pathos tentoonspreiden.

Je moet er maar in willen trappen.


Door Dick op 2007 05 13

Ik ben het hier volledig met Cok.N eens, waar is die beweging gebleven, is de drive er nog? EenNL heeft geen vuist kunnen maken, omdat er binnen deze groep een aantal mensen zaten, die het eigen belang voorop stelde, Smolders in Tilburg is daar een voorbeeld van.

Waarom EenNL niet doorstarten. Nu al gaan werken aan een goede basis. Verdorrie, waarom na een verloren slag gelijk bij de pakken neer gaan zitten.

Mij bereiken nog genoeg berichten, vooral uit het noorden van het land, dat er nog genoeg belangstelling is voor een nieuwe start.

Joost, Marco het kan nog steeds, ik begrijp jullie frustratie, maar verzamel nu eens goede mensen om je heen. Geen vage figuren uit de mediawereld, die niet eens een goede campagne kunnen opzetten.

Denk er over na, mijn medewerking heb je, zal actief aan de voorbereidingen meewerken en ik weet zeker dat ik een grote groep kan optrommelen, die mee gaat doen.

De tijd is er nog steed rijp voor, kijk maar naar de onderzoeken, die de Telegraaf vorige week heeft gepubliceerd.

De onvrede is nog steeds groot. Geert Wilders hoe nobel zijn bedoelingen ook zijn, blijft teveel een one-issue partij.

Met schoppen bereik je niet voldoende, je moet ook met oplossingen proberen te komen. Een onderwerp bespreekbaar maken, prima, maar ook bereidt zijn om de volgende stap te maken.

Nederland heeft nu behoefte aan een duidelijke visie. Het huidige kabinet heeft die visie niet.

groet,


Door johanne op 2007 05 13

@Dick - Dit is positieve taal. Ik ben het met je eens, hoewel ik ook de afknapper begrijp van Pastors en zijn companen.
Mijn steun hebben ze ook. In de periode van de verkiezingen in november heb ik mijn kinderen met gemak kunnen laten zien dat Pastors oprecht het gedachtengoed van Pim wil uitwerken.
Zij hebben alle vier op EenNl gestemd. Het tijdsbestek voorafgaand aan de verkiezingen is te kort geweest. Alles heeft zijn tijd nodig. Pim zelf was de uitzondering op de regel, daar kan niemand zich aan meten.
Gisteren las ik een artikel van de politiek redacteur Paul van der Steen van Dagblad De Limburger ‘Kramp belangrijkste erfenis van Fortuyn’. Het artikel stond in het Noord Hollands Dagblad.
Deze journalist schrijft nu vijf jaar later over de echtheid, de durf, de eerlijkheid en de competentie van Pim Fortuyn. Kwalificaties die volgens hem de politici van vandaag ontbreken.
Heerlijk om dit eindelijk te lezen. Eerlijkheid duurt het langst en het recht zal zegevieren. In ieder geval moeten we daar aan werken.


Door Erasmusbrug op 2007 05 13

Trekken aan een dood paard is Fortuynisten niet vreemd.

Zoals ook rondom de 5e herdenking van Pim Fortuyn weer klip en klaar aan de oppervlakte kwam is dat Nederlanders wel vertrouwen hadden in Pim Fortuyn en nog steeds een zeer groot respect voor hem tonen, maar de erven van Fortuyn doen er voor de Nederlander niet meer toe. De verkiezingsuitslagen staven dat in hoge mate. De publicaties rondom de jongste herdenking staven ook heel veel.

Pastors en Sörensen zijn een doodlopende steeg ingewandeld. Helaas is die steeg te smal om in te keren. De enige redding is Wilders en/of Verdonk, maar Wilders gaat na zijn eclatante verkiezingsoverwinning nu helemaal geen macht meer delen en Verdonk denkt alleen nog maar aan haar verdere carrière en aan haar oudedagsvoorziening die via de VVD wel in orde komt.

Joost moet gewoon verder gaan met columns schrijven (Pim is er onder andere ook groot mee geworden), Marco moet gewoon verder blijven zoeken naar een leuke baan en Ronald is van een andere generatie, hij heeft zijn verdiensten al in de knip zitten.

Noem mij één politicus die na een afgang er weer bovenop heeft kunnen komen.


Door Erasmusbrug op 2007 05 13

Begin eerst nu eens met het waarmaken van het Leefbaar Rotterdam verkiezingsprogramma voordat het trekken aan een dood paard weer prio 1 is.

Wanneer verdwijnen al die profiteurs uit de Rotterdamse deelraden? Wanneer wordt het afschaffen van dat bestuurlijke gedrocht prio Eén?


Door Jan Jaap Vogel op 2007 05 13

Vergeleken met Drees en in minderema mate ook met den Uyl is er een groot verschil met Fortuyn. De laatste heeft zich nooit waar kunnen maken.
Datgene waarop hij in de geschiedenis zal worden beoordeeld is hoe de politiek door hem is vernadert. Als ik de LPF als voorbeelod neem, dan zal dat niet positief zijn. LR daarentegen is in ieder geval stabieler gebleven.
Dat zullen de wapenfijten van Fortuyn worden.


Door Erasmusbrug op 2007 05 13

Met alle respect Miessie. De echte wapenfeiten van Pim Fortuyn zijn natuurlijk niet de LPF en LR.

Fortuyn heeft een groot aantal boeken en geschriften nagelaten waarin hij zijn mens- en maatschappijvisie gedetailleerd heeft uitgewerkt.

Tot op het laatst was de modernisering van de samenleving een belangrijke drijfveer voor hem. Hij heeft lang gezocht naar een platform om zijn ideeën uit te werken en uit te dragen.

Uiteindelijk koos hij voor zijn eigen gecreëerde platform. Hij was eigenlijk geen partijpoliticus maar hij was zich er wel van bewust dat de politiek voor hem het medium bij uitstek was om zijn ideeën effectief te communiceren en te
verwezenlijken.

Nederland is ziek en de dokter is vermoord. De linkse “maffia” heeft Rotterdam en Nederland weer als vanouds in de wurggreep.


Door bernie op 2007 05 13

"De linkse “maffia” heeft Rotterdam en Nederland weer als vanouds in de wurggreep.”

mocht dat zo zijn , is dat dan niet iets wat Nederland over zichzelf heeft afgeroepen ?

waar bleef dan die krachtige tegenbeweging om het tij te keren ?

Of oefent ‘ de linkse maffia ‘ hier ten lande zo’n terreur uit dat de rechtse ‘watjes ‘ hier niks tegen kunnen beginnen?

Je schept wel een meelijwekkend beeld , maar tevens een schijnbaar bruikbaar/aangename rol van het slachtoffer-zijn-van ‘rechts’ , waar al zo menig zwaktebod haar krachten aan ontleent…


Door Erasmusbrug op 2007 05 13

De kiezersopstand van 15 mei 2002 had het begin moeten zijn bernie. Maar kogels van de linkse maffia hadden hun doel al getroffen.

De extreem-linkse militanten en activisten hebben zich al jarenlang in allerlei organisaties en comités, met ogenschijnlijk fatsoenlijke bedoelingen, zoals de bescherming van mensenrechten, de bescherming van dierenrechten, bestrijding van het racisme, het redden van het milieu, enz., genesteld.

Middels het rondpompen van geld en vooral de media als bondgenoot kunnen inzetten als instrument en wapen maakt de belastingbetalende burger die nog wil werken voor zijn geld tot slachtoffer van het links-christelijk mechanisme die de dienst uitmaakt in dit verrotte land.


Door bernie op 2007 05 13

precies
...weerloze slachtoffers…
onmachtig…
er zijn krachten sterker als wij…


Door bernie op 2007 05 13

Ik bedoel...kom op man , ga niet zitten mekkeren !

zorg voor een omslag ...
waar blijft je overtuigingskracht,
waartegen niets bestand is ?


Door johanne op 2007 05 13

@Bernie - Je hebt gelijk, zwelg niet in negativisme, vecht terug als je vindt dat je in een hoek gedrukt wordt.

@Erasmusbrug - Ik weiger te geloven dat je gelijk hebt. Er zijn personen die in staat zijn te verwezenlijken wat Pim voor ogen had. En in wezen weet jij dat ook, anders zou je niet zo frequent van je laten horen op deze site.


Door Erasmusbrug op 2007 05 14

Om te verwezenlijken wat Pim allemaal voor ogen had moet de indirecte DEMOCRATIE transformeren naar een directe DEMOCRATIE met heel veel gekozen en heel weinig benoemde machthebbers.

Om Nederland te laten regeren door gekozen bestuurders moet er nog heel wat verzet worden. Daar heb je eigenlijk een Fortuynrevolte in het kwadraat voor nodig.

Op veel partijen hoef je niet te rekenen want die willen alleen maar verdelen en heersen. Op de media hoef je al helemaal niet te rekenen want de enorme belangenverstrengeling is absurd.

Het valt niet mee om zoveel boosheid, zoveel onmacht en zoveel verdriet om te zetten in positieve energie.


Door bernie op 2007 05 14

op dat punt , aangaande de media , kan ik je volgen....

maar , kan ipv. een aanval op de media er geen gebruik van worden gemaakt ?

er zijn toch middelen ?

Bart Boos ,Link & Max kregen ook zendersvan de grond , gebruikmakend van het Omroepbestel…


Door Geert Geel op 2007 05 14

Dick, daar ben ik het helemaal mee eens.


Door Erasmusbrug op 2007 05 14

Eén rechtse zender bij de publieke omroep als tegenwicht tegen die vele linkse en christelijke zenders had er al lang moeten zijn. Andersdenkenden betalen immers ook belasting.

Maar alles wat enigzins de links-christelijke verworvenheden bedreigd wordt gesaboteerd. Kijk naar de gekozen burgemeester plannen en het herstructureringsplan voor de Publieke Omroep van D66.


Door johanne op 2007 05 14

@Bernie - In mijn posting van 13 mei noem ik de journalist Paul van der Steen van Dagblad De Limburger. Hij laat in zijn artikel zien een realistische kijk op Fortuyn en het politieke circuit van nu te hebben.
Als zo’n ‘Steen’ gaat rollen, moeten de media zich in een andere, meer op de werkelijkheid gerichte richting gaan ontwikkelen, met alle gevolgen voor de bestaande politiek.

@Erasmusbrug - Als de publieke omroep niet zorgt voor een tegenwicht, zouden de andere omroepen dat kunnen doen. Ik heb me al eerder afgevraagd waarom zoiets niet gebeurt.


Door Erasmusbrug op 2007 05 14

De commerciële zenders zijn bang voor de links-christelijke consument. Reclame-inkomsten zouden weleens in het geding kunnen komen. Liever politiek correct dan failliet is het credo.

Links-Christelijk Nederland heeft door de jaren heen alles goed kunnen organiseren. De geldpomp wordt door verschillende mechanismen aan de gang gehouden en daardoor kunnen ze blijven heersen en verdelen.


Door johanne op 2007 05 14

Ik denk dat het gros van de ondernemers die reclame maken via radio en tv, niet links georienteerd is, dus hoeven die zenders niet bang te zijn voor gebrek aan reclame-inkomsten.
John de Mol bijvoorbeeld, zou hogere ogen gooien als hij met een serieus praatprogramma zou komen i.p.v met de overwegende pulp die hij nu uitzendt.


Door Beverman op 2007 05 16

Het zou in ons land ook mogelijk moeten zijn.In de VS is het de rechtse rakkers ook gelukt een flinke vinger in de media pap te krijgen. Foxnews is daar een voorbeeld van. Via UPC kun je daar kennis van nemen.Ik kijk er vaak met veel plezier naar. Opvallend is dat ook bij deze rechtse zender geklaagd word over de macht van de linkse media. Is klagen misschien een internationale rechtse eigenschap?


Door Erasmusbrug op 2007 05 16

Dat klagen is uiting geven aan linkse onderdrukking en linkse maffiapraktijken. Dat misnoegen is meer dan terecht.

Het is onterecht en schandalig dat rechts Nederland geen gebruik kan maken van de media. In Italië en Frankrijk bijvoorbeeld lukt dat wel.


Door johanne op 2007 05 16

Dat klagen is ook een uiting van oprechte irritatie; het “links” van nu stopt het “rechts” van nu in de a-sociale hoek en dat is onterecht. 
Het verleidt bovendien ongezonde, doorgedraaide figuren tot echte criminele acties. Een voorbeeld hiervan hebben we vijf jaar geleden moeten ervaren.
Iedere fanatieke uitwas loopt uit op ellende. Dat geldt voor zowel links als rechts.
Het ondermijnt het vrije denken. Het vrije denken dat bewaakt moet worden.
Zonder het vrije denken stelt een mens niets voor.


Door jessica op 2007 05 20

Zeg Geert,

Zo te horen heb je nog niet veel kunnen realiseren. Net wat ik dacht: de ‘laatste pilaar van het fortuynisme’ draait alleen om woorden, doch daden, daar hebben ze maar een hekel aan. Lekker lokaalblijven en maar denken dat de rest vanzelf komt.
Tja, dan is het geen wonder dat meneer Wilders zijn club gesloten houdt en de zetels opstrijkt. Jammer dat de veenbrand zo snel is gedoofd door al die eigenheimers.
En meneer Wilders, ik wens U nog heel veel succes en verdiende verkiezingszeges.

Afz.: Jessica.


Commentaar pagina 1 van 1 paginas

Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om commentaar te kunnen geven...
Rechts boven in de hoek kunt u dit doen.