dinsdag, oktober 11, 2011


Burgemeester moet gemeenteraad betrekken bij metropoolregio

Leefbaar Rotterdam raadslid Robert Simons heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester Aboutaleb over de plannen voor de nieuw te vormen metropoolregio. Afgelopen juni gaf Aboutaleb aan de gemeenteraad te betrekken bij de ontwikkeling van de metropoolregio. Simons is nu bang dat de gemeenteraad alsnog gepasseerd wordt.

Leefbaar Rotterdam is geen voorstander van een metropoolregio. Simons: “Het is weer een zoveelste bestuurlijke laag die veel (belasting)geld kost en zorgt voor onnodige bureaucratie en bestuurlijke drukte.”
Aboutaleb beloofde de gemeenteraad in juni om geen onomkeerbare stappen te zetten en de gemeenteraad te betrekken bij de besluiten over de nieuwe bestuurslaag. Simons was dan ook verbaasd toen hij vandaag uit diverse media vernam dat de burgemeesters van Den Haag en Rotterdam vóór 1 januari 2012 een plan willen presenteren voor verregaande samenwerking op zeven gebieden, waaronder bereikbaarheid, economie, onderwijs en ruimte.

Omdat bestuurders bepalen waar belastinggeld aan uitgegeven wordt, vindt Leefbaar Rotterdam dat het bestuur van de metropoolregio direct gekozen moet worden door de bevolking. Simons wil dan ook dat deze ‘democratische legitimiteit’ gewaarborgd wordt. Daarnaast moet voorkomen worden dat de invloed van de burger verkleind wordt door het almaar stapelen van steeds nieuwe bestuurslagen. Wanneer er dus een metropoolregio bijkomt, zal er een andere laag, bijvoorbeeld de stadsregio Rotterdam, moeten verdwijnen.
Verder wil Simons van de burgemeester weten welke besluiten er tot nu genomen zijn en hoe hij de gemeenteraad zal betrekken bij de nieuw te vormen metropoolregio.

Zie ook:
- Schriftelijke vragen Vorming Metropoolregio
- Motie Geen metropoolregio zonder democratische legitimiteit (verworpen)
- Rapport Nederland 2.0 - Oplossingen voor vernieuwing van de Nederlandse democratie (pdf)




Door Robert Simons op 2011 10 11

Nederland 2.0: twee bestuurslagen: rijk en gemeente, met een directe verkiezingen en dus directe invloed voor de burgers. De rest opdoeken genereert alleen maar bestuurlijke drukte en is een banenmachine voor beroepspolitici geworden. De derde bestuurslaag is Europa – misschien niet gewenst op alle fronten- maar wel de realiteit.  Drie bestuurslagen meer dan genoeg. Drie bestuurslagen betekent minder ambtenaren, minder politici, maar meer ruimte voor burger & ondernemer!

In een democratisch land is het goed en gewenst dat de belastingbetaler degene die de belastingen uitgeeft kan controleren of zelfs naar huis kan sturen. Het is een teken aan de wand dat twee benoemde bestuurder Aboutaleb en Van Aartsen lak hebben aan de gekozen volksvertegenwoordigers en heel veel belastinggeld willen gaan uitgeven via de metropoolregio zonder dat daar een burger of volksvertegenwoordiger aan te pas komt.


Door Ronald Sorensen op 2011 10 12

Je haalt me de woorden uit de mond oftewel de letters van mijn scherm.
Dit is misschien een poging tot bestuurlijke vernieuwing, maar de praktijk leert dat in ons land nooit iets wordt afgeschaft. Dit zal dus leiden tot een extra bestuurslaag.


Door Mr. Miyagi op 2011 10 12

Ik vraag me dan weer af hoe we die nieuwe stoeltjes gaan verdelen of wordt dit weer een speeltje van de regenten?

De meest incompetente Diederik Jan krijgt de leukste post toegeschoven om even lekker te cashen....


Door sojowo op 2011 10 12

Macht afstaan blijft/blijkt voor iedere bestuurslaag toch altijd weer lastig.


Door Pantera op 2011 10 12

je kunt wel dit doen maar dan moet je minimaal de bestaande regiobesturen en provincie afkappen


Door jessica op 2011 10 12

Volgens mij handelt de burgemeester in strijd met de wet. Zoals men weet wijst de huidige Grondwet van 1848 een aantal bestuurslagen aan die allen een juridische basis hebben gekregen. Als men nu een andere bestuurslaag creeert, betekent dat dat het deze nieuwe bestuurslaag aan een wettelijke basis ontbreekt. Ook delegatie of mandaat behoeven een wettelijke basis. Maar ik denk dat dit hele plan in het parlement kan worden afgeschoten, omdat het gewoon geen tweederde meerderheid haalt.


Door Mr. Miyagi op 2011 10 12

Indien die oude bestuurslaag niet afgeschaft gaat worden, spreken we dan niet feitelijk van Melkert- banen?


Door willem1940 op 2011 10 12

Er fuseren steeds meer gemeenten en dat maakt dat er minder burgemeesters nodig zijn.


Door jessica op 2011 10 13

Ja, dat zijn gemeenten volgens art. 123 van de Grondwet, die rechtsstreeks gekozen moeten worden. De kleinere gemeenten verdwijnen dan en gaan op in een grotere.
Doch in het geval van deze metropoolregio verdwijnt er niets en wordt er niets gekozen.


Door willem1940 op 2011 10 13

Nee, maar de “behoefte aan nieuwe/extra bestuurslagen” zou een banenplan kunnen zijn voor degenen die vroeger burgemeester mochten worden, toch?


Door Mr. Miyagi op 2011 10 13

@Willem

Of een vangnet voor niet nader te benoemen personen, die wegens disfunctioneren uit Utrecht worden weggepromoveerd....


Door jessica op 2011 10 13

Sorry.
Helaas heb ik artikel 135 van de Grondwet over het hoofd gezien. Dit artikel van de Grondwet geeft de mogelijkheid tot de oprichting van allerlei bestuursorganen die niet rechtsstreeks gekozen worden. De bovenstaande metropoolregio Rotterdam-Den Haag is aldus via art. 135 G.W. gebaseerd op de Wet gemeenschappelijke regelingen. Maar nu komt het belangrijkste: deze metropoolregio kan slechts opgericht worden met instemming van de raad, (zie art. 1 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen). De raad kan echter alleen zijn toestemming weigeren wegens strijd met het recht of het algemeen belang,(zie art. 10:32 lid 1 juncto art. 10:26 van de Algemene wet bestuursrecht). Volgens de jurisprudentie en literatuur komt dat er op neer dat de raad alleen tot strijd met het algemeen belang kan oordelen als de bezwaren tegen de samenwerking overwegend zijn.


Door willem1940 op 2011 10 14

Door willem1940 op 2011 10 13

Nee, maar de “behoefte aan nieuwe/extra bestuurslagen” zou een banenplan kunnen zijn voor degenen die vroeger burgemeester mochten worden, toch?

Door Mr. Miyagi op 2011 10 13

@Willem

Of een vangnet voor niet nader te benoemen personen, die wegens disfunctioneren uit Utrecht worden weggepromoveerd....

Misschien ben ik te dom, maar ikzie het verschil niet.


Door willem1940 op 2011 10 14

]Door jessica op 2011 10 13

Sorry.
Helaas heb ik artikel 135 van de Grondwet over het hoofd gezien. Dit artikel van de Grondwet geeft de mogelijkheid tot de oprichting van allerlei bestuursorganen die niet rechtsstreeks gekozen worden. De bovenstaande metropoolregio Rotterdam-Den Haag is aldus via art. 135 G.W. gebaseerd op de Wet gemeenschappelijke regelingen. Maar nu komt het belangrijkste: deze metropoolregio kan slechts opgericht worden met instemming van de raad, (zie art. 1 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen). De raad kan echter alleen zijn toestemming weigeren wegens strijd met het recht of het algemeen belang,(zie art. 10:32 lid 1 juncto art. 10:26 van de Algemene wet bestuursrecht). Volgens de jurisprudentie en literatuur komt dat er op neer dat de raad alleen tot strijd met het algemeen belang kan oordelen als de bezwaren tegen de samenwerking overwegend zijn.

Erg knap dat jij dat allemaal weet te vinden/zitten.

Ik denk aan termen met het woord “willekeur”.

..... metropoolregio kan slechts opgericht worden met instemming van de raad, (zie art. .....

Eh, welke/wat-voor-een “Raad” en is dat een gekozen Raad?


Door Mr. Miyagi op 2011 10 14

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2967742/2011/10/14/Commissarissen-van-Koningin-Plannen-superprovincie-zijn-knipwerk.dhtml

Natuurlijk geeft men de huidige privileges niet zonder slag of stoot op.

Wellicht verwacht de oude garde “op grond van verdienste”, dat men “automatisch” ook in het nieuwe bestuur een partijtje mag mee brallen.


Door ger546 op 2011 10 15

Je kunt kort of lang discussiëren over de ‘extra banenmarkt’ voor zo’n stadsregio, het is weer een fictie die twee incompetente en door niemand gekozen burgemeesters verzonnen op een regenachtige namiddag. Het heeft overigens geen enkele zin de grondwet erbij te betrekken, want die is sinds 1845 zo verknipt en verkracht dat het tijd wordt voor een geheel nieuwe, democratische grondwet!


Door willem1940 op 2011 10 15

Ja, ger546; ik denk dat de Zwitserse Democratie het betere voorbeeld is.


Door jessica op 2011 10 17

willem1940,

Colleges en burgemeesters hebben toestemming van hun (centrumgemeente-)raad nodig om een gemeenschappelijke regeling te treffen.
Zij mogen de gemeenschappelijke regeling niet treffen dan nadat de toestemming is verkregen, (zie art. 1 lid 1 en 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen).
De (centrumgemeente-)raad kan de toestemming slechts onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang,(zie art. 1 lid 2 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en art. 10:32 lid 1 juncto art. 10:26 Algemene wet bestuursrecht). De plicht tot een zekere terughoudende beoordeling van de aanvraag impliceert dat de (centrumgemeente-)raad alleen tot strijd met het algemeen belang kan oordelen als de bezwaren tegen de samenwerking overwegend zijn.
In casu zijn deze centrumgemeenteraden dus: de centrumgemeenteraad van Rotterdam en de gemeenteraad van Den Haag.


Door willem1940 op 2011 10 17

Dank, Jessica; wel duidelijk zo.

Lukt het in de practijk vaak aan Colleges/Burgemeesters om die Raad te omzeilen?


Door willem1940 op 2011 10 18

Vandaag iets over op Radio gehoord; lijkt wel nogal op “doordrukken”.

Hoe gaat de (te asfalteren?) driehoek heten .... Rotterhaag? ‘s-Gravenhoek?

http://www.zuid-holland.com/content/kaart.asp?menu=10700000000_000000_000000_000000_000000


Commentaar pagina 1 van 1 paginas

Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om commentaar te kunnen geven...
Rechts boven in de hoek kunt u dit doen.