Home > Informatie > Nieuwsberichten
Dinsdag, 09 mei 2017

Leefbaar: compenseer huurder probleemflat


Bron: AD/Rotterdams Dagblad, 9 mei 2017 - door Judith Bouwels
Ouderen met gebreken in hun gebouw moeten geld terugkrijgen van de woningbouwcorporaties. Dat vindt Leefbaar Rotterdam naar aanleiding van terugkerende klachten over defecte liften, waardoor ouderen die slecht ter been zijn noodgedwongen opgesloten zitten in hun woning.

“Liften, entrees, galerijen”, somt gemeenteraadslid Michel van Elck op. “Allemaal toegangswegen met vaak achterstallig onderhoud in meerdere seniorencomplexen in Rotterdam.”

Regelmatig krijgt zijn partij telefoontjes van ouderen die met de handen in het haar zitten, omdat ze weer eens hun flat niet uit kunnen vanwege de belemmeringen in het gebouw. “In het aantal telefoontjes zit een stijgende lijn”, zegt Van Elck. “Woningcorporaties zijn veel te laks.”

Meest schrijnende voorbeeld is het seniorencomplex aan de Everhildestraat in Rotterdam-Charlois. Sinds vorig jaar juni is de lift daar zeker 40 keer buiten werking geweest, waardoor bewoners zoals Jan Vroegop vaak geen kant op kunnen. Omdat hij in een rolstoel zit, kan het gebeuren dat hij uren – of soms zelfs dagen – zijn flat niet uit kan. Constant wordt hij van het kastje naar de muur gestuurd door woningcorporatie Woonstad, vertelde hij onlangs tegen deze krant.

Leefbaar Rotterdam gaat stappen ondernemen, belooft Michel van Elck. Te beginnen met een brief waarin hij schriftelijke vragen stelt aan burgemeester en wethouders van Rotterdam. Eén van die vragen is, of ze het ermee eens zijn dat de bewoners aan de Everhildestraat kwijtschelding van twee maanden huur te horen krijgen.

“We moeten ouderen koesteren in Rotterdam”, zegt Van Elck. “Senioren moeten in onze stad prettig oud kunnen worden en dat bij begint bij prettig wonen. We verwachten dat iedereen, ook woningcorporaties, hiernaar streeft.”

Sinds eind april is er volgens een woordvoerder van Woonstad geen storing meer geweest in de lift aan de Everhildestraat. “We zijn erachter gekomen dat de storingen samenvielen met regenval. We zullen ervoor zorgen dat als het hard regent, een monteur ter plekke is.”

Van Elck verwacht niet dat de problemen van de ene op de andere dag verholpen zijn. “Zodra we antwoord op de brief hebben ontvangen, gaan we met meerdere partijen in gesprek.”

Dossier: Michel van Elck

PROFIEL: Michel van Elck

Dossier: Ouderen

STANDPUNT: Zorg en sociaal

Dossier: Charlois

Laatste nieuws