Home > Weblogs
Woensdag, 26 november 2014

De slavenhalers uit Noord-Afrika

Vanwege zijn ongenoegen over hoe het er aan toe ging in de politiek richtte Ronald Sørensen (Rotterdam, 4 mei 1947) in 2001, samen met zijn vrouw Nel, Leefbaar Rotterdam op. Na de moord op Pim Fortuyn nam Ronald het fractievoorzitterschap op zich. In juni 2011 verliet Ronald de fractie van Leefbaar Rotterdam om zijn werk voort te zetten in de Eerste Kamer voor de PVV. Wel zit hij nog in de Raad van Advies van Leefbaar Rotterdam. Ronald was 32 jaar lang docent biologie en geschiedenis op de O.S.G. van Borselen in Rotterdam. Tevens was hij van 2007 tot 2011 Statenlid in de provincie Zuid-Holland.
door Ronald Sørensen

Bij een bezoek aan IJsland kreeg ik van een gids te horen dat op de rede van Reykjavik op een dag een Noord Afrikaans schip verscheen waarvan de bemanning van boord ging en sommigen uit de bevolking doodde en anderen meevoerden in slavernij. Een deel van hen werd later door de Deense koning vrijgekocht.

Mijn Noorse overgrootvader werd als jongen van achttien in Alexandrië gekidnapt en als blanke slaaf tewerkgesteld. Een jaar later wist hij te ontsnappen en klom aan boord van een Nederlands schip, dat hem naar Rotterdam bracht.

Slavenkassen
In alle Hollandse steden waar zeevarenden vertrokken werden zogeheten ‘slavenkassen’ aangelegd. Alle kooplieden en zeelui legden geld in om bij eventuele gevangenneming door Noord-Afrikaanse kapers, ook wel Barbarijnen genoemd, vrijgekocht te kunnen worden. Sommige historici menen dat hier de grondslag is gelegd voor verzekeringsmaatschappijen. Ook omdat de latere raadspensionaris Johan de Witt het stelsel verder uitbouwde. Waren de Engelsen en Hollanders op het water absolute concurrenten, toch hebben ze in de 18e eeuw gezamenlijk enkele raids op Noord-Afrika gevoerd om de slavenhalers aan te pakken. Het eerste optreden van de Amerikaanse vloot buiten de Amerikaanse wateren had ook tot doel de Noord-Afrikaanse zeerovers c.q. slavenhalers een les te leren.*)

Niet afgeschaft
Dat de regeringen van enkele Noord-Afrikaanse staten de slavernij nooit officieel hebben afgeschaft is logisch omdat de hen toen koloniserende mogendheid Frankrijk dat deed. Dat het na de onafhankelijkheid niet alsnog gedaan is komt waarschijnlijk door het feit dat alle Noord-Afrikaanse staten islamitisch zijn. Geen enkele islamitische staat heeft officieel de slavernij afgeschaft. Sterker nog, er bestaat het vermoeden dat in sommige landen nog - al of niet verkapt - slavernij bestaat. (De auteur heeft zelf een getuigenis uit eerste hand over Mali en Soedan van een oud ontwikkelingswerker). Op zich logisch, omdat in de Koran – het onherroepelijke woord van het Islamitische Opperwezen – uitgebreide instructies staan hoe gelovigen dienen om te gaan met slaven (voor die tijd vrij humaan overigens). Het grote voorbeeld van alle moslims is Mohammed uit Mekka. Deze uitverkorene was in praktijk ook slavenhandelaar. Als hij na een conflict met de Joden in de oase Khaybar alle gevangen mannen laat onthoofden verkoopt hij de vrouwen en kinderen als slaven. **)

Verwondering
Ik kom tot deze korte historische beschouwing, omdat ik me voor de zoveelste keer uitermate verwonder over een uitspraak van Nourdin El Ouali, woordvoerder van NIDA Rotterdam, de islamisten in onze stad. Hij meende te moeten zeggen, dat wij Nederlanders (generalisatie) ons maar eens bewust moeten worden van ons slavernijverleden! ***) Een volkomen overbodige aanbeveling, omdat in alle curricula dit beladen verleden uitvoerig wordt belicht. Ik vertelde er als geschiedenisdocent altijd bij dat pas dertig jaar na het afschaffen van de slavernij in ons eigen land de kinderarbeid echt werd afgeschaft! Verwonderlijker aan die uitspraak, die dus een totaal gebrek aan inzicht over ons lesmateriaal geeft, is het feit dat Nourdin El Ouali zich voorstaat op zowel zijn braaf volgen van de Koran als zijn Noord-Afrikaanse afkomst. Daartoe heeft hij in ons land het recht, maar is dit nu een achtergrond om anderen de historische les te lezen over slavernij? Er dringt zich een vergelijking op: Hij ziet de splinter in andermans oog, maar niet de balk in zijn eigen oog. Mattheüs 7, 1-6. Rest verder de vraag, waarom hij zo’n hekel heeft aan de bevolking van het land dat hem de kans geeft zijn stupiditeiten openlijk te debiteren. Ik denk dat ik daar ook het antwoord op weet: het staat zowel in het Oude Testament (Genesis 4) als in de Koran (Soera 5). De reden waarom Kaïn zijn broer Abel doodsloeg!

*) Michael B. Oren: ‘Power, Faith, and Fantasy, America in the Middle East, 1776 to the Present’. W.W. Norton & Company

**) Prof. dr. Hans Jansen, ‘De historische Mohammed’, AP, Amsterdam

***) Rotterdams Dagblad 21-10-2014

Dossier: Ronald Sorensen

Dossier: Islam

Gastcolumn

Op deze plek kunt u regelmatig een nieuwe gastcolumn lezen. De columns zijn van de hand van verschillende bekende Nederlanders die op op prikkelende wijze hun mening met u delen. Leefbaar Rotterdam hoopt hiermee het politieke debat aan te moedigen.

De verschillende gastcolumnisten zijn: Maurice de Hond, Bram Peper, Ronald Sørensen, Robbert Baruch, Maarten van Rossem, Mr. A.M. Zwaneveld (Ombudsman Rotterdam), Dick Pels en André Krouwel.

Let op!

De gastcolumnisten schrijven volledig op eigen titel en niet op die van Leefbaar Rotterdam.

Andere gastcolumns

31 augustus 2017: De heler en de dief door Ronald Sørensen
10 augustus 2017: Niet alleen Zwarte Piet verdwijnt door Ronald Sørensen
11 juli 2017: Napoleon in de raad door Ronald Sørensen
15 mei 2017: Ik wist het wel door Ronald Sørensen
28 februari 2017: Ons kiessysteem ietsje veranderen door Ronald Sørensen
28 november 2016: Laat ons waken over de vrijheid van spreken door Ronald Sørensen
28 oktober 2016: Besmeuren van islamitische en Turkse instellingen voorkomen! door Ronald Sørensen
14 oktober 2016: Nooit meer het land in! door Ronald Sørensen
23 september 2016: Oorzaken van de multiculturele ellende door Ronald Sørensen
3 augustus 2016: Fetullah Gülen door Ronald Sørensen

Laatste nieuws