Home > Informatie > Nieuwsberichten
Donderdag, 10 september 2020

Binnenstad zucht diep onder overlast: werk aan tram en riool zorgt voor herrie en irritaties


Bron: AD Rotterdams Dagblad. Door: Yvonne Keunen

De experimentele wegafsluitingen in de Rotterdamse binnenstad zijn nog niet weg of op de Nieuwe Binnenweg en de Mauritsweg worden tramrails en riolering vervangen. Het leidt opnieuw tot overlast. ,,Dit is onacceptabel”, zegt de winkeliersvereniging. Het moet beter worden afgestemd, stelt Leefbaar Rotterdam.

Op het terras van café Stalles heeft zich achter de hekken een jong stelletje genesteld. Ze drinken samen een biertje, maar of ze elkaar verstaan is de vraag. De barman binnen komt al bijna niet over het snerpende geluid van het werk aan tramrails heen. ,,Dit gaat al een paar uur zo door”, verzucht hij.

Eigenaar Sam Hoffstaetter snapt eigenlijk ook niet waarom hij nog terrasgasten heeft. ,,Maar ik ben wel heel blij met ze”, zegt hij. Want de ingrijpende werkzaamheden voor zijn deur kosten hem klanten. ,,Afgelopen weekeinde fietsten telkens mensen over mijn terras. Na veel klachten zijn de hekken verplaatst, al moeten fietsers nog steeds een stukje over de stoep.”

Te lang

Kroegen en winkels op de Binnenweg hebben niet alleen last van herrie, ze zijn ook slecht bereikbaar. Dat geldt met name voor de zaken pal achter de hekken, zoals Stalles. ,,Dat werk zal best nodig zijn, maar het gaat 40 dagen duren”, zegt Hoffstaetter. ,,Dat is lang. Te lang.”

Aan de overkant bij Caland/Schoen ontploft eigenaar Anke Griffioen als de bouwput voor haar deur ter sprake komt. ,,Wij snappen dat dit moet gebeuren, maar drie jaar geleden heeft de straat ook al maanden open gelegen. Ook vanaf september, voor retailers een belangrijke verkoopperiode”, zegt de voorzitter van de winkeliersvereniging. ,,Dit kost ons veel geld.”

De veelbesproken plantenbakken die er afgelopen zomer voor zorgden dat auto’s vanaf de Mauritsweg niet de Nieuwe Binnenweg op konden, zijn dan misschien weg. Ervoor in de plaats kwamen hekken, graafmachines en bergen klinkers. En nu kunnen ook fietsers de winkelstraat nauwelijks meer in. ,,Of je moet een crossfiets kopen”, zegt Hennie van Schaik van Leefbaar Rotterdam cynisch.

Conflicten
De vice-voorzitter van de gebiedscommissie Centrum wist niet wat hij zag toen zaterdag de kop van de Nieuwe Binnenweg achter hekken verdween. Pas nadat hij melding had gemaakt van conflicten tussen fietsers en terrasbezoekers, werden ze anders neergezet. ,,Maar de andere overlast blijft”, zegt Van Schaik.

Niet alleen de Binnenweg zucht onder de werkzaamheden, dat geldt voor een groot deel van de binnenstad. Autoverkeer wordt via de Van Oldebarneveltstraat, Karel Doormanstraat en Aert van Nesstraat naar de Coolsingel en de Meent geleid. De straten lopen daardoor vast. ,,Zaterdag was het zelfs zo erg dat auto’s om twaalf uur ‘s nachts nog in de file stonden te claxonneren”, zegt William Kreber, bewoner van de Karel Doormanstraat. ,,Mijn vrouw krijgt gewoon hoofdpijn van de autowalmen.”

En dan zijn er nog de ov-reizigers die langer onderweg zijn. Liefst zes tramlijnen moeten vanwege de werkzaamheden worden omgeleid. Daardoor komen er telkens zoveel voertuigen tegelijk bij het Centraal Station terecht, dat er tramfiles ontstaan.

Prutswerk
Griffioen spreekt van prutswerk. ,,Eerst vindt er een mislukt verkeersexperiment plaats. Dan komt er een mondkapjesplicht, waar wij als winkeliers net buiten het proefgebied veel last van hebben gehad. En dan dit.” Van enige afstemming is volgens haar geen sprake. ,,Dat kan natuurlijk niet. Het is hoog tijd voor een debat hierover.”

Van Schaik is dat met haar eens. ,,Hier moet in de toekomst echt beter over worden nagedacht”, zegt hij. Leefbaar Rotterdam heeft inmiddels raadsvragen gesteld.

Laatste nieuws